Perspectives of educational reform in journals in the area of Education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.8.22039.015Abstract
This article consists of a meta-research on educational reforms. Thus, a research on research on the aforementioned theme within the field of Educational Policy in Brazil is analyzed. The highlighted discussions on educational reform stem from a Doctoral dissertation in Education, whose main purpose was to investigate the epistemologies applied in the study of educational reform from the Epistemological Approach of Education Policy. The research used as main indicators: the number of publications per journal; the year of publication; the institutional origin and location of the authors of the articles; the type of institutional link; thematization; the type of research and its scope; the analysis context; the epistemological perspectives; the reference authors and main concepts. Empirical data derive from scientific articles Qualis A (Education), from which the multiple theoretical-epistemological perspectives chosen by researchers in the investigation of educational reform were apprehended. The analyzes reveal the prevalence of a methodological pluralism or a combined theorization in the investigation of educational reform, with a significant recurrence of the use of theories classified as Marxist or neo-Marxist.
Keywords: Educational reform. Meta-research. Epistemologies.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.