Large-scale evaluations: impacts on the performance of the Pedagogical Coordinating Teacher in the Belo Horizonte municipal systen education (Minas Gerais)
Main Article Content
Abstract
Em um contexto de medidas de descentralização e de difusão da ideia de autonomia administrativa e pedagógica das instituições escolares públicas, sobretudo a partir dos anos de 1990, tem se ampliado o controle do Estado por intermédio dos testes em larga escala. Percebe-se a implementação de mecanismos de avaliação das instituições educacionais por meio de provas estandardizadas com publicização dos resultados, elaboração de rankings e maior responsabilização dos profissionais da educação. Este trabalho expõe resultados encontrados em uma pesquisa desenvolvida em nível de Mestrado na Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte e tem como objetivo discorrer sobre os impactos das avaliações em larga escala na atuação do Professor que atua como Coordenador Pedagógico (PCP). Para atingir os objetivos propostos foi utilizada a abordagem qualitativa e como técnica de coleta de dados a entrevista semiestruturada. Participaram da pesquisa 6 PCP que apontaram diferentes percepções em relação ao impactos das avaliações externas em seu cotidiano.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.