The role of international mobility in teacher education: a comparated study between Brazil and Portugal

Main Article Content

Vlademir Marim
https://orcid.org/0000-0002-4754-8802
Letícia Araújo Rodrigues
https://orcid.org/0000-0003-1818-3688

Abstract

This work is the result of an investigation whose general objective is to analyze how convergences and divergences between the international mobilities of the International Licensing Program (ILP), the Ibero-American Program and the Erasmus Program, present in teacher training and which are carried out in Portugal. As the research methodology uses a comparated methodology, composed of the phases: Descriptive, Interpretive, Juxtaposition and Comparative. From the analysis of the perceived data, the importance of public policies to encourage teacher training, since these auxiliaries are applied by specialized higher education institutions, offers more qualified initial training and new educational activities in contemporary society.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MARIM, V.; RODRIGUES, L. A. The role of international mobility in teacher education: a comparated study between Brazil and Portugal. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15041.209209223758.0326. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15041. Acesso em: 29 sep. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Vlademir Marim, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Bacharel e Licenciado em Matemática, Pedagogo, Psicopedagogo, mestre e doutor em Educação Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Pós-Doutor na área de Políticas Públicas de Formação Docente realizado na Universidade Autônoma de Madrid (UAM). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Faculdade de Ciências Integradas do Pontal (FACIP) curso de Matemática. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM/UFU) Mestrado Profissional. Autor das Coleções Saber Matemática e Fazer Matemática do 1º ao 5º ano do Ensino Fundamental publicada pela editora FTD (2013/2016). Coordenou o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência/PIBID (2010 a 2018).

Letícia Araújo Rodrigues, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Graduada em Matemática, pela Universidade Federal de Uberlândia, com período sanduíche na Universidade de Coimbra através do Programa de Licenciaturas Internacionais - PLI. Bolsista Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES.