National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?

Main Article Content

Graciele Lipsuch
Michelle Fernandes Lima

Abstract

In this article, the central issue designed goes through understanding the changes in the assessment policies after the approval of the BNCC in 2017. Initially, the literacy policies framework is presented, also pointing the theoretical reference regarding the thematic. The second section analyzes the guiding documents of the Programa Mais Alfabetização (2018); Política Nacional de Alfabetização - PNA (2019); and the Programa Tempo de Aprender (2020) to understand how the large-scale assessment policy is configured for the literacy stage. We identify that recent documents approved which were analyzed present a direct relationship with assessment policies, and consequently with mechanisms of teacher control and accountability. We also observed an anticipation process of literacy and mechanisms of control to achieve better indexes in this stage, which have gaining centrality in the current educational policies.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
LIPSUCH, G.; FERNANDES LIMA, M. . National assessment policies for literacy: what does change with the Common National Curricular Base?. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–15, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15326.209209229633.0721. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15326. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Graciele Lipsuch, Universidade Estadual do Centro-Oeste/ UNICENTRO

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste/ UNICENTRO, mestranda em educação (PPGE/ UNICENTRO). Bolsista CAPES. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Estado, Políticas e Gestão da Educação (UNICENTRO/IRATI-PR).

Michelle Fernandes Lima, Universidade Estadual do Centro-Oeste/ UNICENTRO

Mestre em fundamentos da educação pela Universidade Estadual de Maringá, Doutora em educação pela UFPR, Pós Doutora pela UEPG. Professora do Departamento de pedagogia, e do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste (PPGE/UNICENTRO). Líder do Grupo de Pesquisa Estado, Políticas e Gestão da Educação (UNICENTRO/IRATI-PR).