Implications of the evaluation policy in the production of educational quality

Main Article Content

Luziane Said Cometti Lélis
https://orcid.org/0000-0002-7870-9023
Dinair Leal da Hora
https://orcid.org/0000-0002-3278-3914

Abstract

The article discusses the concept of quality as a product of a human construction, showing the different meanings operated in the context of educational policy and questions the implications of the national evaluation policy in the production of educational quality, as an instrumental, quantitative value. The objective is to understand the conceptions of quality assumed in the proposals of the Educational Action Plans (PAEs) indicated in academic productions (professional master's) in interface with external evaluations. The study comes from a bibliographic review and a survey of scientific works published in Capes' Thesis and Dissertations Database. The analyzes coming from the PAEs point to a naturalized position of acceptance of the national evaluation policy, which goes from a position of merely implementing policies and monitoring learning to accountability, strongly contributing to the production or shaping of the quality imputed by indices.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
LÉLIS, L. S. C.; LEAL DA HORA, D. Implications of the evaluation policy in the production of educational quality. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15537.209209225813.0525. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15537. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Luziane Said Cometti Lélis, UFPA/EDUCANORTE

Graduada em Pedagogia, Especialização em Educação e Informática e Mestre em Currículo e Gestão da Escola Básica pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Doutoranda em Educação na Amazônia pela EDUCANORTE/UFPA. Coordenadora Pedagógica pela SEMEC, Coordenadora de Laboratório de Informática e Professora no Ensino Médio pela SEDUC, integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Estado, Política e Gestão de Sistemas e Organizações Educacionais e da Associação Nacional de Política e Administração da Educação - ANPAE.

Dinair Leal da Hora, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996) e pós-doutora em Administração Escolar e Economia da Educação pela USP e em Sociologia das Organizações Educacionais pela UMINHO. É Docente Permanente da Universidade Federal do Pará nos Programas de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica e Educação na Amazônia. Coordenadora do Curso de Doutorado em Educação na Amazônia – EDUCANORTE – Associação em Rede.