Participative institutional evaluation and the seek for school quality: limits and potentialities of student participation

Main Article Content

Maria Simone Ferraz Pereira
https://orcid.org/0000-0001-7009-7571
Mara Regina Lemes De Sordi
https://orcid.org/0000-0003-1216-7185

Abstract

This article analyzes limits and possibilities of students’ participation in the agreement process of quality public school favored by democratic policies, as in the case of Participative Institutional Evaluation (Avaliação Institucional Participativa – AIP), implemented in the elementary schools of the Municipal Education Campinas/SP. The research was carried out in three schools selected from an exploratory study of events organized by the AIP policy, which are enablers of students’ participation in the process of reflecting on the quality of the school. The data indicate that schools have been reorganizing themselves to ensure the principle of student participation in the CPA (Comissão Própria de Avaliação – Self-evaluation Commission). However, it was made evident that there are still dimensions that require deeper understanding in order to enable further participation beyond spaces such as CPA, and thus promote a formal education that de facto contributes to the involvement of students in school life.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
FERRAZ PEREIRA, M. S.; LEMES DE SORDI, M. R. . Participative institutional evaluation and the seek for school quality: limits and potentialities of student participation. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–20, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15576.209209225810.0527. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15576. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Maria Simone Ferraz Pereira, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Doutora e Mestre em Educação pela Unicamp.  Professora  da  Faculdade  de  Educação  da Universidade Federal de Uberlândia, com atuação na graduação e na Pós - graduação, membro da linha Estado, Política e Gestão da Educação. E-mail: msimonefp@gamil.com

Mara Regina Lemes De Sordi, UNICAMP

Professora Associada da Faculdade de Educação da Unicamp, graduada em Enfermagem pela USP-SP, mestre em Enfermagem pela USP- SP. Doutora em Educação pela Unicamp, pós doutora em Educação pela PUC-RJ, Livre docente em Avaliação Educacional pela Unicamp. Pesquisadora no campo da avaliação educacional tanto na educação superior como na educação básica. Coordena o Laboratório de Observação e Estudos Descritivos (Loed) da Faculdade de Educação da Unicamp. Atua como professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação. E-mail: maradesordi14@gmail.com

References

.