The challenge of building an alternative model for large-scale external learning assessment: a conceptual, technical and political challenge as a support point for the success of all students

Main Article Content

Michelly Francini Brassaroto do Amaral
Ocimar Munhoz Alavarse
https://orcid.org/0000-0002-8102-1668
Fernando Augusto Silva
https://orcid.org/0000-0002-5682-7096

Abstract

In this article, we start from the recognition of centrality as the large-scale external assessments of learning assumed in educational policies in the last decades and are problematized in a relationship with a generic denomination of external evaluation, which are used in some cases and, in others, it's not about evaluating learning. Then, limitations in the relationship with the current model are pointed out, mainly with regard to the involvement of teachers and elements that monitor or compose an external evaluation model of learning associated with teacher training in educational evaluation, highlighting as theories in evaluation validity and democratic evaluation. Finally, reports are presented of an experience in Mozambique similar to the proposed alternative model, with an appreciation of the conception, conditions and resources that an evaluation of learning, external or internal, should use as a support point for the success of all students.


Keywords: learning assessment; external evaluation; educational politics

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
BRASSAROTO DO AMARAL, M. F.; ALAVARSE, O. M. .; SILVA, F. A. The challenge of building an alternative model for large-scale external learning assessment: a conceptual, technical and political challenge as a support point for the success of all students. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15616.209209225971.0530. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15616. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Michelly Francini Brassaroto do Amaral, Universidade de São Paulo

Mestranda em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), possui Graduação em Ciências Biológicas, pós-graduação em Gestão Escolar e cursa Pedagogia na Universidade Estadual Paulista (UNESP). É Coordenadora Pedagógica na Rede Municipal  de Ensino de São Paulo. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional (Gepave) da Feusp e realiza assessoria em Educação e Avaliação Educacional para redes municipais.

Ocimar Munhoz Alavarse, Universidade de São Paulo - USP

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos-SP). Mestre e Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor em curso de Graduação e Pós-Graduação, da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional (Gepave).

Fernando Augusto Silva, Professor em Rede Particular de Ensino.

Doutor em Ensino de Ciências (Modalidade: Física) pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Ensino de Física e licenciado em Física pela mesma instituição. Professor em Rede Particular de Ensino. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Avaliação Educacional (Gepave).