Researches analysis on Special and Inclusive Education: the (in)differentiation and the prejudice

Main Article Content

Mara Salgado
Divino José da Silva

Abstract

The article presents the analyzes of publications that report empirical researches of three Brazilian groups that are references for Special Inclusive Education: the Laboratory of Studies on Prejudice, the National Observatory of Special Education and the Laboratory of Studies and Research in Teaching and Difference. The theoretical-methodological course included bibliographic documentary research for the selection of articles and the analyzes are based on the Critical Theory of Society and on authors from the thematic content of Special Inclusive Education. The results indicate two inseparable categories, the first concerns the prejudice that runs through the relationships between children, but also between teachers and students. The second refers to the feeling of insecurity and unpreparedness of teachers to formulate special activities and promote the inclusion of students with special needs.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SALGADO, M.; SILVA, D. J. da . Researches analysis on Special and Inclusive Education: the (in)differentiation and the prejudice. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–13, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15840.209209228098.0717. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15840. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Mara Salgado, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" FCT - Presidente Prudente

Doutora em Educação. Pós-doutoranda (PNPD/CAPES) no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP/FCT/Presidente Prudente/SP e Professora de Psicologia da Educação. Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG/Divinópolis.

Divino José da Silva, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" FCT/Presidente Prudente

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, mestrado em Fundamentos da Educação pela Universidade Federal de São Carlos e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Desde de 1998 é professor assistente doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT/UNESP/Presidente Prudente). É professor de Filosofia da Educação no Departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação- Mestrado e Doutorado desta mesma Faculdade.