Freireana práxis: dialogue, action research and democratic school

Main Article Content

Maria Audenôra das Neves Silva Martins
Tereza Cristina Diniz Abreu
Luciene Nascimento Silva de Moura

Abstract

The Popular Education movements from 1960 to 1964 were highlighted in Brazil through Paulo Freire, based on an education of mass awareness through dialogue. With the Political Opening, the possibilities of building a school adjusted to Paulo Freire's ideals emerged, aiming at its democratization. The objectives of this article are to punctuate Freire's legacy for education in Brazil and to analyze the realization of his ideas for an egalitarian and emancipatory public education. The methodology used is the bibliographic research, qualitative approach and the discursive and dialectical process through content analysis. We bring important considerations and reflections that Brazilian educators need to internalize Paulo Freire's ideas, concretizing them through action-research in the classroom.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MARTINS, M. A. das N. S. .; DINIZ ABREU, T. C.; MOURA, L. N. S. de . Freireana práxis: dialogue, action research and democratic school. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–15, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16401.209209227954.0715. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16401. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biographies

Maria Audenôra das Neves Silva Martins, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação (UFRN). Mestre em Educação (UFRN). Graduada em Artes Práticas e Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). 

Tereza Cristina Diniz Abreu, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Especialização em Metodologia do Ensino pelo Instituto Superior de Educação de Cajazeiras (ISEC). Mestranda pelo Programa de Pós Graduação em Ensino (PPGE/UERN).

Luciene Nascimento Silva de Moura, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) Especialização em Psicopedagogia pela Faculdade Integrada de Patos (FIP). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGE/UERN)