The teaching profession: an approach from the continuing education

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Dr. Reginaldo Leandro Placido
https://orcid.org/0000-0001-5608-2621
Dr.ª Ivonete Telles Medeiros Placido
https://orcid.org/0000-0002-1793-418X
Dr. Simão Alberto
https://orcid.org/0000-0002-7838-7247

Abstract

This work approaches the teaching profession from the point of view of continuing education from the perspective of educational praxis, as a reflexive formation. The theme is based on theoretical reflection, based on bibliographic research that permeates the dialogue with classic theorists of contemporary education, especially who present questions on the formation of teacher identity in the relationship with continuing education. In this sense, this text problematizes the discussion of pedagogical training, drawing attention to the valorization of teaching praxis, the initiatives of the subjects (educator and students) and pedagogical know-how, as well as the rescue of the identity of the teaching profession. It also indicates that the continuing training of teachers must be taken over by public policies, as an important strategy at the heart of the teaching profession and the school’s commitment.

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PLACIDO, R. L.; PLACIDO, I. T. M.; ALBERTO, S. The teaching profession: an approach from the continuing education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–20, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.16417.036. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16417. Acesso em: 22 dec. 2024.
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Author Biographies

Dr. Reginaldo Leandro Placido, Instituto Federal Catarinense - IFC

Doutor em Educação. Professor do Instituto Federal Catarinense (IFC), no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica.

Dr.ª Ivonete Telles Medeiros Placido, Centro Universitário Leonardo Da Vinci

Doutora em Administração. Professora da Universidade Regional de Blumenau (FURB), no Centro de Ciências Sociais Aplicadas. Professora do Centro Universitário Leonardo Da Vinci.

Dr. Simão Alberto, Instituto Federal Catarinense - IFC

Possui Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Assis (2000), Bacharel em Administração de Empresas pela Universidade Norte do Paraná (2001), Bacharel  em Teologia pela Faculdade Teológica Batista do Paraná (2013), Bacharel em Psicanálise Clinica pela Escola Superior de Psicanálise Clínica do Rio de Janeiro (1997), especialização em Psicopedagogia (2002), mestrado em Psicologia Pastoral pela Faculdade de Teologia Filadélfia (1998), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2010) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2015). Professor Efetivo do Instituto Federal Catarinense e atua nos seguintes temas: formação de professores; paradigmas de ensino; professor leigo; situações-limites; prática docente; paradigmas; tecnologias na educação; formação de docente; identidade profissional; formação e formação de professores de séries iniciais, Ensino Médio e Ensino Superior.

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