Spoken word, dialogue and listening freirean: contributions to understanding the knowledge of eja students

Main Article Content

Francisco Josimar Ricardo Xavier
https://orcid.org/0000-0001-6376-2828
Júlio César de Moura Dia
https://orcid.org/0000-0002-8212-0190
Adriano Vargas Freitas

Abstract

In this article we discuss how listening to the knowledge of young people, adults and the elderly can help teachers build curricular practices that are closer to the realities of Youth and Adult Education (EJA). We present the narratives of João and Dona Anita. The narratives are analyzed in the light of the spoken word, dialogue and attentive listening to Freireans. João presents a mathematics linked to the knowledge built at work, and another, linked to his student life. Dona Anita presents a life crossed by gender issues, and narrates having known the letters in the traffic between her home and work. The results reiterate the Freirean idea that these subjects arrive at school with knowledge built on their experiences. They are not empty boxes or illiterate subjects. We conclude by reinforcing the actuality of Paulo Freire's thinking, above all, regarding the dialogue for the construction of a critical, democratic and liberating education.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
XAVIER, F. J. R.; DIA, J. C. de M.; FREITAS, A. V. . Spoken word, dialogue and listening freirean: contributions to understanding the knowledge of eja students. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–22, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.16666.038. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16666. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biographies

Francisco Josimar Ricardo Xavier, Universidade Federal Fluminense

Doutorando em Educação pela Universidade Federal Fluminense, UFF. Tem interesse em pesquisas nas áreas: Educação Matemática, Etnomatemática, Currículo e Práticas Pedagógicas na modalidade Educação de Jovens e Adultos, EJA. Integra o Grupo de Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (GPEJA), do Instituto de Educação de Angra dos Reis IEAR/UFF e o Grupo de Etnomatemática da UFF (GETUFF).

Júlio César de Moura Dia, Universidade Federal Fluminense

Atualmente é professor docente - Secretaria de Estado de Educação e na Prefeitura Municipal de Macaé. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em História da Arte, Artes Plásticas e Desenho. Mestre em educação na Universidade Federal Fluminense (UFF). Desenvolve pesquisa sobre Idosos na EJA. Participante do Grupo de Pesquisas em educação de Jovens e Adultos  (GPEJA).

Adriano Vargas Freitas, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e Graduado em Matemática. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (PPGEdu-UFF). Professor do Instituto de Educação de Angra dos Reis (IEAR-UFF). Desenvolve pesquisas relacionadas à Educação Matemática, Formação de Professores e Currículos direcionados a Educação de Jovens e Adultos. Coordenador do Grupo de Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos (GPEJA).