50 years of Pedagogy of the Oppressed: who are the oppressed today?

Main Article Content

ANA MARIA MORAIS COSTA
Simone Cabral Marinho dos Santos
Elizabete Carlos do Vale

Abstract

The provocation to talk about the 50 years of the book Pedagogia do Oprimido shares the challenge of thinking about Brazilian education in a context characterized as a “time of uncertainty”, established in the country since 2016. In theoretical terms, we discussed in this article, the freriana pedagogy that reinvents itself in the dynamics of social reality, finding inspiration and renewal over the years. A pedagogy that feeds on the objective transformation of the condition of oppression and the action of social subjects on the world to transform it. Hence, we start from the following question: Who are the oppressed today? For this question, we embark on the text with reflections on the current context in Brazil and the challenges that arise in “what to do” as a crucial point of educational action. From these reflections, we emphasize the timeliness of the book in question and why Paulo Freire continues to bother, while awakening the interest and social/political/educational commitment of educators and social activists.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MORAIS COSTA , A. M. .; CABRAL MARINHO DOS SANTOS, S.; DO VALE, E. C. 50 years of Pedagogy of the Oppressed: who are the oppressed today?. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–15, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16699.209209229146.0820. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16699. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biographies

ANA MARIA MORAIS COSTA , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Campus Mossoró

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente do Departamento de Ciências Sociais e Política e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Sociais e Humanas (PPGCISH) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)/Campus Mossoró -RN. Membro do Grupo de Pesquisa Estudos Culturais (UERN) e do Núcleo de Extensão em Educação em Direitos Humanos (NUEDH/UERN/CAMEAM). Membro da Rede Interdisciplinar Interinstitucional Êxito Escolar, Empoderamento e Ascensão Social (RIEAS)

Simone Cabral Marinho dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente do Departamento de Educação e dos Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), , da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros (CAPF). Líder do Núcleo de Estudos em Educação (NEEd) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Planejamento do Processo Ensino-Aprendizagem (GEPPE) e do Núcleo de Extensão em Educação em Direitos Humanos (NUEDH/UERN/CAMEAM). Membro da Rede Interdisciplinar Interinstitucional Êxito Escolar, Empoderamento e Ascensão Social (RIEAS) e Vice-presidente da Rede Internacional Interdisciplinar de Pesquisadores em Desenvolvimento de Territórios (Rede-TER)

Elizabete Carlos do Vale, Universidade Estadual da Paraíba/Centro de Educação do Campus I

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ. Docente do Curso de Pedagogia/Departamento de Educação/Centro de Educação do Campus I, da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Coordena o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência/Subprojeto de Pedagogia/Campus I/UEPB