Freirian educational thought: humanist and liberating perspectives

Main Article Content

Rosária Helena Ruiz Nakashima
Rejane Cleide Medeiros de Almeida
Bruna da Silva Cardoso

Abstract

The Freirean educational thought mobilizes us to reflect on dialogical education, teaching knowledge and problematizing teaching methodologies, which inspire us to think, feel and act in search of humanization, life and the liberation of men and women. The purpose of this article is to present some nuances of Paulo Freire's thought, elucidating the liberating and humanistic perspectives of his pedagogy. The results of the reflections show that knowing, revisiting and/or reinventing Freire's ideas are essential practices for those who believe that dialogical education is fundamental to the processes of recreating a more just, inclusive, welcoming, generous and sustainable world.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
NAKASHIMA, R. H. R.; ALMEIDA, R. C. M. de; CARDOSO, . B. da S. Freirian educational thought: humanist and liberating perspectives. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–12, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16764.209209229432.0828. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16764. Acesso em: 4 jul. 2024.
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biographies

Rosária Helena Ruiz Nakashima, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Educação (Universidade de São Paulo - USP). Professora na Universidade Federal do Tocantins (Curso de História e Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura eTerritório).

Rejane Cleide Medeiros de Almeida, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás, Mestra em Educação pela Universidade Federal de Goiás, Especialista em educação e agroecologia pela Universidade Estadual de Goiás, Graduada em História pela Universidade Federal de Pernambuco. Docente do Ensino Superior do Departamento de Educação do Campo- Artes e Música, Vice-coordenadora e docente do Programa de pós-graduação em Estudos de Cultura e Território (PPGCult) da Universidade Federal do Tocantins.

Bruna da Silva Cardoso, Colégio Estadual Sebastião Rodrigues Sales, Brasilândia-TO

Graduada em História (Licenciatura) e Mestra em Estudos de Cultura e Território pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Professora da Rede Estadual de Ensino do Tocantins, no Colégio Estadual Sebastião Rodrigues Sales, Brasilândia-TO.   

Most read articles by the same author(s)