Paulo Freire and world-education: training for freedom and living in the city

Main Article Content

Vivian Martins
Gabriela Sousa Ribeiro

Abstract

Considering the importance of experience in the city for education, this work aims to understand, in the context of research-training in cyberculture, how Paulo Freire´s theory of knowledge can be intertwined with studies that expand education beyond schools, considering students´; experiences in their territories, cultures, and identities built in urban experiences. The theoretical framework comprises studies by Paulo Freire and other authors that relate education and the city. We used the methods of research-training in cyberculture. Our research context was the Teacher training for communication, culture and art course (Formação docente para comunicação, cultura e arte). We sought to dialogue with the data based on three notions: a problematizing existence that changes the world, a teaching approach that respects the students´ knowledge, and hopes for a new world. We believe in Freirean education to resignify urban experiences and perceptions, which are essential for building a more just and diverse world.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
MARTINS, V.; SOUSA RIBEIRO, G. . Paulo Freire and world-education: training for freedom and living in the city . Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16784.209209229472.0829. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16784. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biographies

Vivian Martins, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), na linha de pesquisa Cotidianos, redes educativas e processos culturais. Possui mestrado em Educação pela UERJ, especialização em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (UFF) - 2015, MBA em Gestão de Recursos Humanos pela UFF - 2011, Licenciatura e Bacharelado em Pedagogia pela UERJ - 2009. Professora e pesquisadora de Educação a Distância e Tecnologias Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ). Membro do Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura (UERJ), do Grupo de pesquisa Território, Cultura e Identidade (IFRJ) e do grupo Literacia visual: pesquisa, ensino e formação docente em Artes (INES). Site: http://docenciaonline.pro.br/moodle/course/view.php?id=87 

Gabriela Sousa Ribeiro, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Professora e pesquisadora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro - IFRJ, campus Belford Roxo. Doutora em Urbanismo (2016) pelo Programa de Pós-Graduação em Urbanismo (PROURB) da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Mestre em Design (2008), com área de concentração em Ergonomia, e Especialista em Ergonomia (2007), pela Universidade Federal de Pernambuco. Graduação em Desenho Industrial (2006) pela Universidade Federal do Maranhão. Atua, principalmente, nas áreas: cidade e cultura, território, identidade e aspectos socioculturais, design de produto, acessibilidade integral e intervenções ergonômicas. Líder do Grupo de Pesquisa Território, Cultura e Identidade, certificado pelo CNPq/IFRJ.