Critical pedagogical action and formation of reflective thinking

Main Article Content

Claudio Almir Dalbosco
Cláudio Bertotto
Ivan Luís Schwengber

Abstract

The essay seeks to approximate two theoreticians of human educability, Dewey and Freire, as well to problematize the fundamentals that involve the act of teaching and learning in a new contextualized, reflective and freeing perspective that provides the development of democratic practices. Reflective thinking originates itself from a problem, the scope of educational action, which starts from a necessary spontaneity but not enough for human educability and socialization. Thus, both reflection and awareness, keeping all the theoretical differences, are fundamental for a complete educational action. The itinerary will be based on bibliographic analysis divided into three moments. Firstly, we will discuss the concept of pedagogical action, secondly, the dimension of reflective thinking, lastly, liberating practice as emancipatory principle, necessary for all democracies.


 


 

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
DALBOSCO, C. A.; BERTOTTO, C.; SCHWENGBER, I. L. . Critical pedagogical action and formation of reflective thinking. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–14, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16857.209209230243.0912. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16857. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biographies

Claudio Almir Dalbosco, Universidade de Passo Fundo - UPF

Doutor em Filosofia - Universität Kassel, Alemanha. Pós-doutorado pelo Núcleo Direito e Democracia (NDD) do CEBRAP. Professor titular da Universidade de Passo Fundo, PPGEdu/UPF, atuando no curso de Filosofia e no PPG em Educação e pesquisador do CNPq. Orienta em mestrado e doutorado. Tem experiência na área de Filosofia, Filosofia da Educação, Teorias do Conhecimento e Teorias Educacionais. Coordenador do Grupo de Pesquisa Formação Humana, Cultura e Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF. 

Cláudio Bertotto, Universidade de Passo Fundo UPF/ Intituto Federal Catarinese IFC

Doutorando em Educação – Universidade de Passo Fundo UPF. Graduado em Filosofia pela Universidade São Francisco - USF e em Sociologia pela Universidade de Araras - UNAR. Mestre em Ciências Sociais, na área de concentração Antropologia, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP. Professor de Filosofia no Instituto Federal Catarinense IFC.

Ivan Luís Schwengber, Universidade de Passo Fundo

Graduado em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Nossa Senhora da Imaculada Conceição - FAFIMC. Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó - UNOCHAPECO. Doutorando em Educação – Universidade de Passo Fundo UPF. Professor da Rede Pública do Estado de Santa Catarina. Intengrante do Grupo de Pesquisa Formação Humana, Cultura e Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF.