Socialist feminism and a pedagogy of oppressed women: a liberatory path in times of neoliberalism

Main Article Content

Miriam Furlan Brighente
https://orcid.org/0000-0002-8758-9430

Abstract

We live in a neoliberal capitalist system that defends individualism and competition and where human
actions are guided by the ideology of the free market. To overcome this oppressive and exploitative logic, I propose a dialogue between socialist feminism and a pedagogy of oppressed women as a collective and cooperative alternative, forged with and not for women. The objective of this theoretical investigation is to extend Paulo Freire’s theory to incorporate socialist feminism and, thus, build popular feminist and socialist education. To build a new world, massive protests, but also popular, socialist and feminist education work with small groups has become increasingly urgent in times of neoliberalism, such as the practices developed in Brazil, Canada, the United States and Bolivia. It is by reading the world, that is, knowledge created socially, and reading the word, systematized knowledge, that women can become critical of their context and fight for revolutionary social justice.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
FURLAN BRIGHENTE, M. Socialist feminism and a pedagogy of oppressed women: a liberatory path in times of neoliberalism. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–15, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16919.209209230242.0924. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16923. Acesso em: 27 sep. 2024.
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biography

Miriam Furlan Brighente, Eastern Michigan University

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Mestra em Educação pela PUCPR, com graduação em Psicologia pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc). Foi integrante do Grupo de Pesquisa Fundamentos Históricos, Filosóficos e Políticos da Teoria e da Prática Pedagógica em Paulo Freire, na PUCPR, de 2010 a 2016. Atualmente está cursando PhD in Educational Studies no Departamento de Educação de Professores na Eastern Michigan University (EMU), nos Estados Unidos, onde também trabalha com pesquisa e ensino. Faz parte da equipe de planejamento do SEMIS (Southeast Michigan Stewardship Coalition), apoiando a coordenação de eventos de desenvolvimento profissional de professores de Ypsilanti, Ann Arbor e Detroit. É revisora do periódico Journal for Critical Education Policy Studies (JCEPS ) publicado pelo Institute for Education Policy Studies (IEPS) no Reino Unido. Faz parte da The Honor Society of Phi Kappa Phi nos EUA; a adesão é apenas por convite para 10% dos estudantes de mestrado e doutorado que apresentam desempenho acadêmico excelente. Desenvolve pesquisas na área de Filosofia da Educação contemplando, sobretudo, a obra de Paulo Freire e os seguintes temas: corpos interditados na prática pedagógica, educação libertadora, educação de educadores e liberdade e conhecimento. Mais recentemente, tem se interessado por pesquisas sobre feminismo, educação popular e place-based education.