Live and sound city of the land of Guairacá: sound experimentation on the history of Curitiba with children at the Art Biennial

Main Article Content

João Paulo de Souza da Silva
https://orcid.org/0000-0002-7557-5226
Daniele Martinez de Oliveira Coelho
https://orcid.org/0000-0001-6447-2152

Abstract

In this text, we report the experience with the artistic proposal "Living and sounding city of the land of Guairacá", carried out with 5th grade students from a municipal school and presented at the IV Art/Education Biennial of the Municipal Department of Education of Curitiba in the second half of 2019. The main objective of the proposal was to articulate the theme established by the Biennial - "Art and Life: open borders" - with the content taught in other curriculum components, such as history and geography. We imagined the possibility of starting from the reality lived by the students to poetically act across borders not only geographic (city of Curitiba), but temporal (19th century), with the creation and capture of soundscapes produced by the students, using different sound materials, later edited, whose result is characterized as a contemporary music composition, relying especially on Schafer (1991 and 2001), Zagonel (1999 and 2007), Torres and Kozel (2019).

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SILVA, J. P. de S. da; COELHO, D. M. de O. . Live and sound city of the land of Guairacá: sound experimentation on the history of Curitiba with children at the Art Biennial. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–17, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17520.012. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17520. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

João Paulo de Souza da Silva, Secretaria Municipal de Educação - SME/Curitiba

Pedagogo, Mestre e Doutor em educação pela Universidade Federal do Paraná. Bacharel em Direito pela Universidade Católica de Santos. Atualmente é professor de práticas artísticas na rede municipal de educação da prefeitura municipal de Curitiba/PR. Tem interesse nos seguintes assuntos: educação, ensino de arte, modernização educacional, história da educação.

Daniele Martinez de Oliveira Coelho, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Licenciada em Música, especialista no ensino de Arte, mestranda no PPGE/UFPR. É professora nas redes públicas de ensino dos municípios de Colombo/PR e Curitiba/PR.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 29 jun. 2019.

CURITIBA, Secretaria Municipal da Educação. Arte e Vida: fronteiras em aberto. Bienal de Arte/Educação da SME. Curitiba: Heyzine Flipbooks, 2020. Disponível em: https://heyzine.com/flip-book/bd36e2f73a.html Acesso em: 09 fev. 2021.

CURITIBA, Secretaria Municipal da Educação. Caderno Pedagógico de Unidades Curriculares de Transição 2020 – 2021: arte – anos iniciais. Curitiba: SME, 2021. Disponível em: https://mid-educacao.curitiba.pr.gov.br/2021/2/pdf/00284611.pdf Acesso em: 12 fev. 2021.

OLIVEIRA, L. F. A Emergência do Significado em Música. 264 f. Tese (Doutorado em Música), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/283929/1/Oliveira_LuisFelipe_D.pdf Acesso em: 11 fev. 2021.

SANTOS, F. C. dos. A Paisagem Sonora, a Criança e a Cidade: exercícios de escuta e de composição para uma ampliação da ideia de música. 2006. Tese (Doutorado em Música). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/284331/1/Santos_FatimaCarneirodos_D.pdf Acesso em: 11 fev. 2021.

SCHAFER, R. M. A Afinação do Mundo: uma exploração pioneira pela história passada e pelo atual estado do mais negligenciado aspecto do nosso ambiente: a paisagem sonora. Tradução de Maria Trench de O. Fonterrada. São Paulo: Editora Unesp, 2001. Disponível em: https://monoskop.org/images/9/93/Schafer_R_Murray_A_afinacao_do_mundo.pdf Acesso em: 12 fev. 2021.

SCHAFER, R. M. O Ouvido Pensante. Tradução de Maria Trench de O. Fonterrada; Magda R. Gomes da Silva; Maria Lúcia Pascoal. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1991. Disponível em: https://monoskop.org/images/2/21/Schafer_R_Murray_O_ouvido_pensante.pdf Acesso em: 12 fev. 2021.

SOUZA LIMA BLOG. O Que é Música de Câmara? Souza Lima Blog. Curitiba, 26. fev. 2019. Disponível em: https://souzalima.com.br/blog/o-que-e-musica-de-camara/ Acesso em: 12 fev. 2021.

TOFFOLO, R. B. G.; OLIVEIRA, L. F; ZAMPRONHA, E. S. Paisagem Sonora: uma proposta de análise. In: 14º Encontro da ANPPOM, 2003, Porto Alegre. Anais [...] Porto Alegre: ANPPOM, 2003. Disponível em: http://cogprints.org/3000/1/TOFFOLO_OLIVEIRA_ZAMPRA2003.pdf Acesso em: 11 fev. 2021.

TORRES, M. A.; KOZEL, S. Paisagens Sonoras: possíveis caminhos aos estudos culturais em geografia – Soundscapes: possible ways to study in cultural geography. R. RA´E GA, Curitiba, n. 20, p. 123-132, 2010. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/20616/13762 Acesso em: 29 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v20i0.20616

ZAGONEL, B. Descobrindo a Música Contemporânea. In: Arte Contemporânea em Questão. Joinville, SC: UNIVILLE/Instituto Schwanke, 2007. Disponível em: https://www.bernadetezagonel.com.br/ASSETS/pdf/Descobrindo-a-Musica-Contemporanea.pdf Acesso em: 29 jun. 2019.

ZAGONEL, B. Em Direção a um Ensino Contemporâneo de Música. Revista Ictus, Salvador: UFBA, v.1, p. 1-15, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/ictus/article/view/34196 Acesso em: 09 fev. 2021.