The circus and the education of child-bodies: formative possibilities with space for divergent thinking and doing

Main Article Content

Aliandra Cristina Mesomo Lira
https://orcid.org/0000-0003-2945-464X
Gláucia Andreza Kronbauer
https://orcid.org/0000-0003-2338-7685

Abstract

The article aims to discuss the educational potential of circus bodies and the artistic language inherent in them, and their contribution to the constitution of child-bodies that have the right to move, to express their desires and disenchantments, to question, and to bodily enjoy life. We are guided by the dialogue between academic literature and the accounts of the extension project ‘Circus in Context’, by means of bibliographic research and documental analysis of the project report. The Project is developed at the Universidade Estadual do Centro-Oeste, at Irati campus, in Paraná, and offers circus body practices workshops to children from 4 to 12 years old. The results indicate the experience with circus body practices as a possibility of giving life and place to the child-body, being a formative space-time that hosts divergent thinking and doing by privileging actions that activate imagination, creativity, and collectivity.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
LIRA, A. C. M.; KRONBAUER, G. A. The circus and the education of child-bodies: formative possibilities with space for divergent thinking and doing. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–21, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17556.017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17556. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Aliandra Cristina Mesomo Lira, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Pós-doutorado em Educação na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada do Departamento de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste/UNICENTRO, Guarapuava/PR.

Gláucia Andreza Kronbauer, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Graduação em Educação Física, UNISC, RS, 2005. Mestrado em Ciências do Movimento Humano, UFRGS, RS, 2009. Doutorado em Educação, UEPG, PR, 2016. Docente do Departamento de Educação Física e do PPG Educação da UNICENTRO, PR. Pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade e do HISTEDBR-Campos Gerais. Coordenadora do Circo em Contextos.

References

ALBANO, A. A. Agora eu era o herói: imaginação e expressão artística na primeira infância. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 11, n. 2, p. 9-19, maio/ago. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1983734833895. Acesso em: 06/01/21. DOI: https://doi.org/10.5902/1983734833895

ARROYO, M. G. Corpos precarizados que interrogam nossa ética profissional. In: ARROYO, M. G.; SILVA, M. R. da (Org.). Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 23-54.

ARROYO, M. G.; SILVA, M. R. da (Org.). Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012.

BAKHTIN, M. Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. 8 ed. São Paulo: HUCITEC, 2013.

BOLOGNESI, M. F. O corpo como princípio. Trans/Form/Ação, São Paulo, 24, p. 101-112, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-31732001000100007. Acesso em: 08/12/20. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-31732001000100007

BOLOGNESI, M. F. Philip Astley e o Circo Moderno: romantismo, guerras e nacionalismo. O Percevejo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2009. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/496/422. Acesso em: 10/12/20.

BOLOGNESI, M. F. O Circo na história: a pluralidade circense e as revoluções francesa e soviética. Repertório – Teatro & Dança, Salvador, ano 13, n. 15, p. 11-16, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.9771/r.v0i15.5207. Acesso em: 19/01/21. DOI: https://doi.org/10.9771/r.v0i15.5207

BORTOLETO, M. A. C. (Org). Introdução à Pedagogia das Atividades Circenses (Vol. 1). Jundiaí, SP: Fontoura, 2008.

BORTOLETO, M. A. C. (Org). Introdução à Pedagogia das Atividades Circenses (Vol. 2). Jundiaí, SP: Fontoura, 2010.

BORTOLETO, M. A. C., PINHEIRO, P. H. G. G; PRODOCIMO, E. Jogando com o circo. Jundiaí, SP: Fontoura, 2011.

BRASIL. Resolução CNE/CES Nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Diretrizes Nacionais para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2010.

CUNHA, S. M da. Crianças fazendo arte: processos de criação artística e formação profissional docente para a Educação Infantil. Poiésis, Tubarão, v. 12, n. 21, p. 235-250, jan./jun. 2018. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/5923. Acesso em: 06/01/21. DOI: https://doi.org/10.19177/prppge.v12e212018235-250

CUNHA, S. R. V. da; CARVALHO, R. S. de. Sobre carrinhos, bagagens e viagens: diálogos entre artes plásticas, infância e pedagogia. CUNHA, S. R. V. da; CARVALHO, R. S. de (Orgs.). Arte contemporânea e educação infantil: crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Mediação, 2020. p. 13-16.

FISCHER, E. A necessidade da arte. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.

GALLO, S. ‘O pequeno cidadão’: sobre a condução da infância em uma governamentalidade democrática. In: RESENDE, H. (Org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 329-243.

HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul./dez. 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71361. Acesso em: 19/01/21.

HEROLD JR. C. Corpo no trabalho e corpo pelo trabalho: perspectivas no estudo da corporalidade e da educação no capitalismo contemporâneo. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 11-35, mar./jun. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-77462012000100002. Acesso em: 22/02/21. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462012000100002

KASPER, K. M. Experimentações Clownescas: os palhaços e a criação de possibilidades de vida. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2004.

KRONBAUER, G. A. O circo como conteúdo da Educação Física na Educação Básica. E-book. NEAD/UAB, UNICENTRO, 2018. Disponível em: https://0ed30f8e-b513-4805-a9b8-879b2c9c6256.filesusr.com/ugd/28c1c2_ef3d7f36c26d465aa4f420b51c3f2a51.pdf. Acesso em: 20/01/21.

KRONBAUER, G. A. Manifestações Corporais Expressivas e a Educação Física na escola. E-book. NEAD/UAB, UNICENTRO, 2019. Disponível em: https://0ed30f8e-b513-4805-a9b8-879b2c9c6256.filesusr.com/ugd/28c1c2_1100b39a8fac40ce9590498d723fc9d8.pdf. Acesso em: 19/01/21.

MARQUES, I. A. Dançando na Escola. São Paulo: Cortez, 2003.

MAUSS, M. As técnicas do corpo. In.: MAUSS, M. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003. p. 401-424.

OSTETTO, L. E. O encontro de gerações, as questões e proposições sobre arte e pedagogia na contemporaneidade. In: CUNHA, S. R. V. da; CARVALHO, R. S. de (Orgs.). Arte contemporânea e educação infantil: crianças observando, descobrindo e criando. Porto Alegre: Mediação, 2020. p. 9-12.

PAREYSON, L. Os problemas da estética. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

RICHTER, S. R. S.; SILVA, A. A. da; FARIA, A. L. G. de. A educação encontra a arte: apontamentos político-pedagógicos sobre direitos e pequena infância. Zero a Seis, Florianópolis, v. 19, n. 36, p. 235-251, jul./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p235. Acesso em: 06/01/21. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p235

RICHTER, S. R. S. Educação, arte e infância: tensões filosóficas em torno do fenômeno poético. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 2, n. 2, p. 90-106, jul./dez. 2016. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/99. Acesso em: 07/01/21. DOI: https://doi.org/10.22476/revcted.v2i2.99

SANTOS, A. C. R. F. dos; LIRA, A. C. M. Disciplinar e constranger: o corpo-criança e seu (não)lugar nas instituições educativas. Inter-Ação, Goiânia, v.45, n.3, p. 906-922, set./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193. Acesso em: 17/01/21. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v45i3.64193

SANTOS, A. C. R. F. dos. Corporeidade infantil: quando o corpo-criança é transformado no corpo-aluno. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual do Centro-Oeste, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2020.

SILVA, E. As múltiplas linguagens na teatralidade circense: Benjamin de Oliveira e o circo-teatro no Brasil no final do século XIX e início do século XX. 2003. Tese (Doutorado em História). Departamento de História. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2003.

SOARES, C. L. Imagens da educação no corpo. Campinas: Autores Associados, 2002.

SOARES, C. L.; MADUREIRA, J. R. Educação Física, linguagem e arte: possibilidades de um diálogo poético do corpo. Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 75-88, 2005. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2869. Acesso em: 22/02/21. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2869

STRAZZACAPPA, M. A Educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cad. Cedes, Campinas, ano XXI, n. 53, p. 69-83, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ccedes/v21n53/a05v2153.pdf. Acesso em: 19/01/21. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000100005

TORRES, A. O Circo no Brasil. Rio de Janeiro: FUNARTE; São Paulo: Atração Produções Ltda, 1998.

TREVIZAN, M.; CHAGAS, P. I.; KRONBAUER, G. A. Circo em Contextos – diálogos entre a cultura e a extensão universitária. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, p. 130-139, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5141/514161159017/html/index.html. Acesso em: 22/02/21. DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.14.i1.0017

UNICENTRO. Circo em Contextos (2019-2021). Relatório Final de Projeto de Extensão. Departamento de Educação Física, Setor de Ciências da Saúde, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unidade Universitária de Irati. UNICENTRO, 2021.

VEIGA-NETO, A. Cultura, culturas e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, maio/jun./jul./ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n23/n23a01.pdf. Acesso em: 19/01/21.