The circus and the education of child-bodies: formative possibilities with space for divergent thinking and doing

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Aliandra Cristina Mesomo Lira
https://orcid.org/0000-0003-2945-464X
Gláucia Andreza Kronbauer
https://orcid.org/0000-0003-2338-7685

Abstract

The article aims to discuss the educational potential of circus bodies and the artistic language inherent in them, and their contribution to the constitution of child-bodies that have the right to move, to express their desires and disenchantments, to question, and to bodily enjoy life. We are guided by the dialogue between academic literature and the accounts of the extension project ‘Circus in Context’, by means of bibliographic research and documental analysis of the project report. The Project is developed at the Universidade Estadual do Centro-Oeste, at Irati campus, in Paraná, and offers circus body practices workshops to children from 4 to 12 years old. The results indicate the experience with circus body practices as a possibility of giving life and place to the child-body, being a formative space-time that hosts divergent thinking and doing by privileging actions that activate imagination, creativity, and collectivity.

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LIRA, A. C. M.; KRONBAUER, G. A. The circus and the education of child-bodies: formative possibilities with space for divergent thinking and doing. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–21, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17556.017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17556. Acesso em: 25 nov. 2024.
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Author Biographies

Aliandra Cristina Mesomo Lira, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Pós-doutorado em Educação na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada do Departamento de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste/UNICENTRO, Guarapuava/PR.

Gláucia Andreza Kronbauer, Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO

Graduação em Educação Física, UNISC, RS, 2005. Mestrado em Ciências do Movimento Humano, UFRGS, RS, 2009. Doutorado em Educação, UEPG, PR, 2016. Docente do Departamento de Educação Física e do PPG Educação da UNICENTRO, PR. Pesquisadora do Grupo de Estudos em Educação, Cultura e Contemporaneidade e do HISTEDBR-Campos Gerais. Coordenadora do Circo em Contextos.

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