Social representation of sustainable school in teachers of basic education
Main Article Content
Abstract
We present a qualitative investigation about the representations that teachers of basic education have about the school as a sustainable institution. Data collection took place through a questionnaire applied to a group of 32 teachers. In the treatment of these data, the IRaMuTeQ software indicated for textual content analysis was used. We anchor the reflection on Environmental Education theorists and on Social Representations Theory. The results show that the sustainable school is a social representation present among teachers and is strongly associated with ecotechnics, which are proposed to change school physical spaces aiming at a better relationship with the environment, but also refers to a collaborative, multidisciplinary and dialogic educational practice that can reconfigure the curriculum, and the integration of the school into the community, through participative and democratic management.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Em Aberto, INEP, ano 14, n. 61, páginas 60-78, jan/mar, 1994.
BERTONI, L. M.; GALINKIN, A. L. Teoria e métodos em representações sociais. In: MORORÓ, L. P.; COUTO, M. E. S.; ASSIS, R. A. M. de (orgs.). Notas teórico-metodológicas de pesquisas em educação: concepções e trajetórias. Ilhéus, BA: EDITUS, 2017. Páginas 101-122. DOI: https://doi.org/10.7476/9788574554938.005
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente. Brasília: MEC/SEF, 1998a.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998b.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem educação ambiental. TRAJBER, Rachel; MENDONÇA, Patrícia Ramos (orgs.). Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.
BRASIL. Presidência da República. Lei Federal n. 9.795, de 27 de abril de 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 15 de junho de 2012a.
BRASIL. Ministério da Educação. Vamos Cuidar do Brasil com Escolas Sustentáveis: educando-nos para pensar e agir em tempos de mudanças socioambientais globais. Brasília: MEC/SECADI, 2012b.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional Escolas Sustentáveis. Versão Preliminar 2014. Disponível em < https://drive.google.com/file/d/0B0W7JKEkeDaSYzFHS3JNZzhFZEU/> Acesso em 17 jan 2020.
BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Carta da Terra. Disponível em < https://www.mma.gov.br/responsabilidade-socioambiental/agenda-21/carta-da-terra> Acesso em 13 jul 2020.
CASTRO, R. S. de; SPAZZIANI, M. de L.; SANTOS, E. P. dos. Universidade, meio ambiente e parâmetros curriculares nacionais. In.: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (orgs.). Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012. Páginas 157-178.
GUIMARÃES, M. Educação ambiental: participação para além dos muros da escola. In.: MELLO, S. S. de; TRAJBER, R. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: MEC/CGEA, MMA/DEA, UNESCO, 2007. Páginas 85-93.
LEFF, E. Discursos Sustentáveis. Tradução Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2010.
LEFF, E. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Tradução Lúcia Mathilde Endlich Orth. 11 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
LEGAN, Lucia. Criando habitats na escola sustentável: livro do educador. Imprensa Oficial do Estado de São Paulo. Pirenópolis, GO: Ecocentro IPEC, 2009.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. ver. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
LIMA, G. F. da C. Educação, emancipação e sustentabilidade: em defesa de uma pedagogia libertadora para a educação ambiental. In.: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: MMA/DEA, 2004. Páginas 85-112.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2012a.
LOUREIRO, C. F. B. Teoria social e questão ambiental: pressupostos para uma práxis crítica em educação ambiental. In.: LOUREIRO, C. F. B.; LAYRARGUES, P. P.; CASTRO, R. S. de (orgs.). Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012b. Páginas 17-54.
LOUREIRO, C. F. B. Educação Ambiental Transformadora. In.: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: MMA/DEA, 2004. Páginas 65-84.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental crítica: contribuições e desafios. In.: MELLO, Soraia Silva de; TRAJBER, Rachel. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: MEC/CGEA, MMA/DEA, UNESCO, 2007. Páginas 65-72.
MARCHAND, P.; RATINAUD, P. L’analyse de similitude appliqueé aux corpus textuels: les primaries socialistes pour l’election présidentielle française (septembre-octobre 2011). In: Actes des lleme Journé es internationals d’Analyse statistique des Données Textuelles. JADT: Liége, 2012. Disponível em < http://lexicometrica.univ-paris3.fr/jadt/jadt2012/Communications/Marchand,%20Pascal%20et%20al.%20-%20L%27analyse%20de%20similitude%20appliquee%20aux%20corpus%20textuels.pdf> Acesso em: 03 ago 2020.
MOREIRA, T. Escola sustentável: currículo, gestão e edificação. In: BRASIL. Espaços Educadores Sustentáveis. Ano XXI. Boletim 07. Salto para o futuro: TV Escola. Brasília, 2011. Páginas 17-21.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 5ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
MOSCOVICI, S. Loucuras e representações sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
MOSCOVICI, S. A psicanálise, sua imagem e seu público. 3ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
PEREIRA, D. M. Processo Formativo em Educação Ambiental: escolas sustentáveis e Com-Vida – Tecnologias Ambientais. Universidade Federal de Ouro Preto, 2010.
PRADO, M. E. B. B. Pedagogia de projetos: fundamentos e implicações. In: ALMEIDA, M. E. B. de; MORAN, J. M. (Org.) Integração das tecnologias na Educação. Brasília: Secretaria de Educação a Distância, 2005. Páginas 12-17.
RATINAUD, P. IRAMUTEQ: Interface de R por lês analyses multidimensionnelles de textes et de questionnaires [Computer Sofwtare]. 2009. Disponível em: < http://iramuteq.org/> Acesso em 06 dez 2019.
REIGOTA, M. Meio ambiente e representação social. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1997.
SÊGA, R. A. O conceito de representação social nas obras de Denise Jodelet e Serge Moscovici. Anos 90 - Revista do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, v. 08, n. 13, páginas 128-133, julho, 2000. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-201X.6719
SANTOS, R. C. Implementação da Educação Ambiental em Escolas do Ensino Fundamental de Aracaju. 2015. 188f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) – Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.
SOUZA, M. A. R. de. et.al. O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista da Escola de Enfermagem da USP. São Paulo, v. 52, páginas 1-7, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017015003353
VIEIRA, S. Como elaborar questionários. São Paulo: Editora Atlas, 2009.