Math and social media: a state of the art about the discipline in cyberspace

Main Article Content

Luzybel Turski Bida
https://orcid.org/0000-0002-3161-3972
Celia Finck Brandt

Abstract

This article is a state of the art regarding publications on mathematics and social media, particularly Facebook and Twitter, aiming at answering the questions: What do researchers in teaching and education say about the relationship between mathematics and social media? How are these social medias thought of in this context? In order to answer them, a survey and analysis of theses, dissertations and articles was carried out, on publications between 2012 and 2019, in the following databases: BDTD, CAPES, SCIELO, Google Scholar and CAPES Periódicos, The research identified two categories: social medias as ways of interaction and discussion; social medias as a study environment itself. The results showed that social medias are definitely learning environments, firstly informal but also as a formal tool of education, revealing a hybrid character depending on their usage.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
BIDA, L. T.; BRANDT, C. F. Math and social media: a state of the art about the discipline in cyberspace. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–21, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.17901.022. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/17901. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Luzybel Turski Bida, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Professora da rede particular de educação básica no município de Ponta Grossa/PR.

Celia Finck Brandt, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Graduated in Mathematics from the Federal University of Paraná (1976), Master in Education from the State University of Ponta Grossa (1997) and doctorate in Scientific and Technological Education from the Federal University of Santa Catarina (2005). He is currently - adjunct professor at the State University of Ponta Grossa. Has in the area of ​​Mathematics Education, with emphasis on Learning Mathematics and Training of Mathematics teachers, acting mainly on the following themes: numbering system, teacher training, learning mathematical experience, records of semiotic representations and conceptualization in mathematics, epistemology genetics and mathematics, and mathematical education.

References

ADAMS, D. N. O salmão da dúvida. Tradução de Fabiano Moraes. Guarulhos: Editora Arqueiro, 2014.

ALMEIDA, M. S. B.; OLIVEIRA, S. S. de. Educação não formal, informal e formal do conhecimento científico nos diferentes espaços de ensino e aprendizagem. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE: produções Didático-Pedagógicas. Paraná: Governo do Estado do Paraná, cadernos PDE, v.2, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uel_bio_pdp_maria_salete_bortholazzi_almeida.pdf Acesso em: 15 dez 2021.

ARGUEDAS-MÉNDEZ, S. M. El Facebook como apoyo a la docencia universitaria: Experiencia educativa en un Curso de Cálculo. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), v. 20, n. 1, p.1-23, ene./abr., 2016. Disponível em: https://www.ea2.unicamp.br/mdocs-posts/el-facebook-como-apoyo-a-la-docencia-universitaria-experiencia-educativa-en-un-curso-de-calculo/. Acesso em: 15 dez 2021. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-1.20

BASSO, M. V. de A. et al. Redes sociais: espaço de aprendizagem digital cooperativo. Conjectura: Filosofia e Educação, v. 18, n. 1, p. 135-149, jan./abr. 2013. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/2044 Acesso em:15 dez 2021.

BONA. A. S.; BASSO, M. V. de A.; FAGUNDES, L. da C. Facebook: um espaço de aprendizagem digital cooperativo de Matemática. Revista Thema, v. 10, n. 1, p. 77-94, 2013. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/124 Acesso em: 15 dez 2021. DOI: https://doi.org/10.15536/thema.10.2013.76-94.124

BONA. A. S.; BASSO, M. V. de A.; FAGUNDES, L. da C. Gibi Digital: uma atividade de matemática desenvolvida cooperativamente no espaço do Facebook. Revista RENOTE, Novas Tecnologias da Educação, v. 10, n. 3, p. 1-11, dez. 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/36458 Acesso em: 15 dez 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.36458

COSTA. A. M. S. N. Twitter e Facebook: aprendizagem colaborativa em Matemática. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de pós Graduação em Ensino de Ciência e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1908 Acesso em: 15 dez 2021.

DAMACENO. L. M. A aula de Matemática em vídeo e as Redes Sociais como recursos didáticos: uma experiência com a disciplina Estatística no Ensino Médio Inovador. 2013. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2013. Disponível em: http://www2.uesb.br/ppg/profmat/wp-content/uploads/2018/11/Dissertacao_LEANDRO_MACEDO_DAMACENO.pdf Acesso em: 15 dez 2021.

ERTHAL, J. W. Explorando conteúdos matemáticos da educacão básica com a geometria fractal. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática – PROFMAT) - Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2016. Disponível em: https://portal.ifba.edu.br/valenca/cursos/superior/comat/documentos/tcc/2018.2/tcc-maria-do-amparo-cruz-da-conceicao.pdf Acesso em: 15 dez 2021.

FERREIRA, M. J. A. A expressão no ciberespaço: um voltar-se fenomenologicamente para o diálogo acerca de conteúdos matemáticos. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática do Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/110491/000789896.pdf;jsessionid=D50AA7E8DC44C181F0AED5AF287D8E9B?sequence=1 Acesso em: 15 dez 2021.

GALANNA. L. M. R. Facebook: um espaço de colaboração para a troca de experiências com uso de tecnologias em sala de aula. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_254b7055b2f2fe748251006488b428d7 Acesso em:15 dez 2021

JACOBSEN. D. R. Jogos sociais: aprendendo equações matemáticas de 1º grau através do jogo social “Criminal Case” no Facebook. 2014. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/2929 Acesso em:15 dez 2021.

LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

LINS, R. C. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (Org.) Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 92-120.

MAIA, D. L. et al. Formação de professores que ensinam matemática no contexto da cibercultura: estudo em uma escola uca. HOLOS, ano 30, v. 4, p. 450-462, 2014. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2017 Acesso em: 15 dez 2021. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2014.2017

PINHEIRO, J. L. Formação continuada online de professores de matemática para o trabalho com adição e subtração. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: http://www.uece.br/ppge/wp-content/uploads/sites/29/2019/06/Dissertação_JOSERLENE-LIMA-PINHEIRO.pdf Acesso em: 15 dez 2021.

POMPERMAYER, E. M. Soluções de problemas matemáticos no Facebook – uma análise sob a perspectiva da teoria dos campos conceituais. 2014. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/98605 Acesso em: 15 dez 2021.

ROSA, M.; CALDEIRA. J. P. da S. Conexões Matemáticas entre Professores em Cyberformação Mobile: como se mostram? Bolema, Rio Claro, v. 32, n. 62, p. 1068-1091, dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/vZdRKXWRNfVxcqR9LZQK3Pq/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 15 dez 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v32n62al6

SALMON, G. E-Moderating: the key to teaching and learning online. London: Kogan Page Limited, 2000.

SILVA, R. S. R. da. O Papel Pedagógico das Artes e das Mídias Digitais na Prática do Currículo de Matemática de Ontário. Bolema: Boletim de Educação Matemática [online]. 2015, v. 29, n. 53 , pp. 1043-1065. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a13>. Acesso em: 15 dez 2021.

SOARES, M. B.; MACIEL, F. Alfabetização. Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2000.