The students participation and the project methodology: perception of managers and teachers about the Programa A União Faz a Vida
Main Article Content
Abstract
The purpose of this text was to identify the perceptions of managers and Physical Education teachers of public schools in Nova Mutum - MT, regarding the participation of students in projects developed from the perspective of the methodology of Programa A União Faz a Vida, in order to validate this pedagogical practice in the school environment. This qualitative and descriptive research had the participation of five public schools that accept students from the 5th grade on, a stage in which the Physical Education teacher is required. A manager of each unit and all teachers of this subject who developed projects in the triennium 2016-2018 were interviewed. The content analysis identified that the students participation was eminent, highlighting the pedagogical value of the methodology, which provides and provokes the engagement of students in the process of knowledge construction, as well as the cooperation and the connection with the reality.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.
CARBONELL, J. Pedagogias do século XXI. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2016.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1997.
DEWEY, J. Vida e educação: a criança e o programa escolar, interesse e esforço. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
ELIAS, M. D. C. Célestin Freinet: uma pedagogia de atividade e cooperação. Petrópolis: Vozes, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática pedagógica. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREINET, É. Itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia Freinet. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
KILPATRICK, W. H. The Project method. Nova Iorque: Columbia University Teachers College, 1918.
KILPATRICK, W. H. Educação para uma civilização em mudança. 5. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.
KILPATRICK, W. H. Educação para uma sociedade em transformação. Petrópolis: Vozes, 2011.
SANTOME, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda., 1998.
SICREDI. Caderno didático para assessores pedagógicos: formação de gestores escolares. S/L, S/D.
SICREDI. Conhecendo o Programa a União Faz a Vida. Porto Alegre: Fundação Sicredi, 2008.
SICREDI. Programa A União Faz a Vida: estruturas e práticas formativas. Porto Alegre: Fundação Sicredi, 2019a.
SICREDI. Programa A União Faz a Vida: fundamentos teóricos e metodológicos. Porto Alegre: Fundação Sicredi, 2019b.
SICREDI. Programa A União Faz a Vida. Rede de compromisso. 2019. Disponível em: http://www.auniaofazavida.com.br/oPrograma_rededecompromisso. Acesso em: 15 maio 2019.
TORRES, R. M. A educação em função do desenvolvimento local e da aprendizagem. In: Centro De Estudos E Pesquisas Em Educação, Cultura E Ação Comunitária – CENPEC. Muitos lugares para aprender. São Paulo: CENPEC/ Fundação Itaú Social/UNICEF, 2003.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WESTBROOK, R. B. John Dewey. Recife: Massangana, 2010.
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.
CARBONELL, J. Pedagogias do século XXI. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2016.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1997.
DEWEY, J. Vida e educação: a criança e o programa escolar, interesse e esforço. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
ELIAS, M. D. C. Célestin Freinet: uma pedagogia de atividade e cooperação. Petrópolis: Vozes, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática pedagógica. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREINET, É. Itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia Freinet. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
KILPATRICK, W. H. The Project method. Nova Iorque: Columbia University Teachers College, 1918.
KILPATRICK, W. H. Educação para uma civilização em mudança. 5. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1967.
KILPATRICK, W. H. Educação para uma sociedade em transformação. Petrópolis: Vozes, 2011.
SANTOME, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda., 1998.
SICREDI. Caderno didático para assessores pedagógicos: formação de gestores escolares. S/L, S/D.
SICREDI. Conhecendo o Programa a União Faz a Vida. Porto Alegre: Fundação Sicredi, 2008.
SICREDI. Programa A União Faz a Vida: estruturas e práticas formativas. Porto Alegre: Fundação Sicredi, 2019a.
SICREDI. Programa A União Faz a Vida: fundamentos teóricos e metodológicos. Porto Alegre: Fundação Sicredi, 2019b.
SICREDI. Programa A União Faz a Vida. Rede de compromisso. 2019. Disponível em: http://www.auniaofazavida.com.br/oPrograma_rededecompromisso. Acesso em: 15 maio 2019.
TORRES, R. M. A educação em função do desenvolvimento local e da aprendizagem. In: Centro De Estudos E Pesquisas Em Educação, Cultura E Ação Comunitária – CENPEC. Muitos lugares para aprender. São Paulo: CENPEC/ Fundação Itaú Social/UNICEF, 2003.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WESTBROOK, R. B. John Dewey. Recife: Massangana, 2010.