School inclusion and neoliberalism: who serves the logic of normalization, performance and competition?

Main Article Content

Francélio Ângelo de Oliveira
https://orcid.org/0000-0002-8133-7531
Adéle Cristina Braga Araújo
https://orcid.org/0000-0002-0386-4053

Abstract

This article, which has a bibliographical character, aims to discuss the school inclusion in relation to the determinations of the neoliberal rationality. Thus, discussions developed by authors as Silveira Bueno (2004), Rigo (2018) and Laval (2019) were used because of their contributions to the debate about the schooling history of people with some deficiency, in addition to the reflections about the neoliberal thought and the relation between school inclusion and neoliberalism. The results reveal that the school inclusion, under the neoliberal perspective, functions as adjustment and normalization device towards the development of individual characteristics which are adequated to the insertion of individuals at the competitive arena of the labor market. However, it is essential to oppose the neoliberal logic, so that the common school is understood as a space of all and for all, which eliminates the educational dualism that selects and excludes.Thereby, it is necessary to surpass the limits of the neoliberal context in order to effectively achieve the inclusive school.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, F. Ângelo de; ARAÚJO, A. C. B. School inclusion and neoliberalism: who serves the logic of normalization, performance and competition?. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–15, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.18109.088. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/18109. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Educação Inclusiva: pesquisas, políticas e práticas pedagógicas
Author Biographies

Francélio Ângelo de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Campus Quixadá - IFCE

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – Campus de Quixadá.

Adéle Cristina Braga Araújo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (2010). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (2020). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade - UECE, Ontologia Marxiana e Educação - UFC, do Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas Sobre Educação, Emancipação, Sociedade e Sertão - IFCE e do Grupo de Pesquisas e Estudos Ontológicos - IFCE. É professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE - Campus de Quixadá, na subárea Fundamentos da Educação, Política e Gestão Educacional.

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. 3. ed. Lisboa: Presença, 1980.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 15. 05. 2021.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2019.
LEHER, R. Um Novo Senhor da Educação? A política educacional do Banco Mundial para a periferia do capitalismo. Outubro, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 19-30, 1999.
MARX, K. A ideologia alemã. São Paulo: Hucitec, 1986.
MÉSZÁROS, I. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Tradução de Paulo Cezar Castanheira e Sérgio Lessa. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.
RIGO, N. M. Inclusão, diferenças e alteridade: a experiência no encontro com o outro. Curitiba: Appris, 2018.
RIGO, N. e NAUJORKS, M. A produtividade da racionalidade neoliberal na inclusão escolar: a história de Lucas. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.22, n.47, p. 210-228, jan./abr. 2016.
SILVEIRA BUENO. J. G. Educação especial brasileira: integração/segregação do aluno diferente. São Paulo: EDU, 2004.