Architectural accessibility, physical handicap and the right to education

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Raphael Demóstenes Cardozo
https://orcid.org/0000-0002-1983-5708
Gabriela Schneider

Abstract

This paper presents the results of a study that aims to analyze architectural accessibility in municipal schools in Pinhais in the state of Paraná, under the perspective of the right to quality education and the existing regulations. Four schools are investigated through an observation script comprising 122 items and interviews with the principals. The surroundings of the school, parking area, entrances, classrooms, library or reading room, computer lab, cafeteria, restrooms, reception, drinking fountain, space for sports practice, park, and patio, are some of the spaces and furniture observed. Based on the theoretical background by Crahay (2000) and Lucas (2001), it was possible to identify the inequality maintenance mechanisms (DEM), as well as the need to discuss the adaptation of spaces, educational indicators and the broadening of an educational policy aimed at accessibility.

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CARDOZO, R. D.; SCHNEIDER, G. Architectural accessibility, physical handicap and the right to education. Olhar de Professor, [S. l.], v. 24, p. 1–23, 2021. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.18321.084. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/18321. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Educação Inclusiva: pesquisas, políticas e práticas pedagógicas
Author Biographies

Raphael Demóstenes Cardozo, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestre em Educação na linha de Políticas Educacionais pela Universidade Federal do Paraná. Graduado em Licenciatura em Matemática em 2012, sequenciado(formação específica) em Química ambiental aplicado a indústria em 2006. Tem experiência na área de educação e gestão de pessoas. Tem desenvolvido pesquisas com os temas: Acessibilidade arquitetônica, qualidade na educação básica, desigualdades na oferta educacional e infraestrutura escolar.

Gabriela Schneider, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (2007), mestrado (2010) e doutorado em Educação (2014) pela mesma universidade. É professora do Departamento de Planejamento e Administração da Universidade Federal do Paraná e do programa de pós-graduação em educação. Uma das coordenadoras do Laboratório de Dados Educacionais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: condições de qualidade, infraestrutura escolar, indicadores educacionais e financiamento da educação.

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