Anatomy and embryology teaching models: articles and patents technological monitoring, accessibility and inclusion

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Andressa Raphaely de Lima Silva
https://orcid.org/0000-0002-4308-3761
Dr.ª Marilia Ribeiro Sales Cadena
https://orcid.org/0000-0002-2620-9158

Abstract

Educational inclusion aims at the participation of students with disabilities through modifications in education turning it as accessible so that equal opportunities are obtained. In this perspective, the use of inclusive teaching models is a promising alternative. Thus, the present work aimed to do technological monitoring of teaching models in anatomy and embryology that are inclusive to visually impaired students. Then, a technological monitoring of didactic models on anatomy and embryology was carried out in national and international articles and patents bases. Based on the results obtained, it can be concluded that although the use of teaching models is satisfactory in aiding the teaching and learning process, the development of teaching models of anatomy and embryology is still scarce, especially the inclusive ones.

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SILVA, A. R. de L.; CADENA, M. R. S. Anatomy and embryology teaching models: articles and patents technological monitoring, accessibility and inclusion. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–23, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.18393.033. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/18393. Acesso em: 23 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Andressa Raphaely de Lima Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Tem experiência como estagiária na área de Zoologia no Laboratório de Parasitologia de Peixes e Hortaliças da Universidade Federal Rural de Pernambuco por intermédio do Programa de Atividades de Vivência Interdisciplinar. Por intermédio do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq/UFRPE), possui experiência na área de Ciências Exatas e da Terra com ênfase em Correntes de Retorno e Gestão de Praias. Atualmente, por intermédio do Programa de Iniciação Científica (PIC/UFRPE), atua em projeto de desenvolvimento de modelo didático patenteável inclusivo e interdisciplinar em anatomia e embriologia.

Dr.ª Marilia Ribeiro Sales Cadena, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Possui pós-doutorado pela Indiana University- Purdue University Indianapolis (EUA). Doutoraso em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco, mestrado em Ciências Biológicas, graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas e graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas. É especialista em Educação a Distância, em Gestão e Docência em EaD e em Gestão Ambiental. É Professora Adjunta da UFRPE, Departamento de Biologia, Área de Ensino de Ciências e Biologia. Atua principalmente nos seguintes temas: patentes em ensino de ciências e biologia, educação a distância, ensino híbrido e ação de interferentes endócrinos na biota.

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