Remote teaching from the perspective of the Pedagogical Residency: an experience report

Main Article Content

Prof.ª Tainah Yasmin de Paula Bequer
https://orcid.org/0000-0001-6290-1363
Dr.ª Lia Maris Orth Ritter Antiqueira
https://orcid.org/0000-0001-8453-0751
Dr.ª Elizabete Satsuki Sekine
https://orcid.org/0000-0002-2537-2201

Abstract

With the Covid-19 pandemic, schools around the world paralyzed their face-to-face activities and joined remote activities, reorganizing the physical classroom for the digital environment. As a result, teachers, parents and students had to adapt to this new reality, as well as the activities carried out by the residents. In this way, this work aims to bring reflections on remote teaching in the pandemic from the perspective of the Pedagogical Residency Program in the discipline of science and biology in a public school in the city of Ponta Grossa. Some points observed and experienced during remote teaching were discussed, such as student attendance and participation, based on specialized literature in the area, and also identifying aspects that need to be adjusted. It is necessary to think of different ways to guarantee quality in the teaching-learning process, even though difficulties are present, both on the part of students and teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
BEQUER, T. Y. de P. .; ANTIQUEIRA , L. M. O. R. .; SEKINE, E. S. Remote teaching from the perspective of the Pedagogical Residency: an experience report. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–18, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20179.005. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20179. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Prof.ª Tainah Yasmin de Paula Bequer, Federal Technological University of Paraná - UTFPR

Licenciada em Ciências Biológicas. Professora do ensino fundamental.

Dr.ª Lia Maris Orth Ritter Antiqueira , Federal Technological University of Paraná

Doutora em Zootecnia. Professora do ensino superior

Dr.ª Elizabete Satsuki Sekine, Federal Technological University of Paraná

Doutora em Recursos Florestais. Professora do ensino superior.

References

ALVES, J. N. et al. Ciências na pandemia: uma proposta pedagógica que envolve interdisciplinaridade e contextualização. Revista Thema, [S. l.], v. 18, n. especial, p. 184-203, ago. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.184-203.1850. Acesso em: 7 abr. 2021.

ANTIQUEIRA, L. M. O. R.; SEKINE, E. S. Os "erres" pós pandemia: princípios para sustentabilidade e cidadania. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 15, n. 4, p. 70–79, 2020. DOI: 10.34024/revbea.2020.v15.10752 Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10752. Acesso em: 14 nov. 2022.

APPENZELLER, S. et al. Novos Tempos, Novos Desafios: Estratégias para Equidade de Acesso ao Ensino Remoto Emergencial. Rev. bras. educ. med., Brasília, v. 44, supl. 1, e155, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200420. Acesso em: 10 fev. 2021.

AQUINO, E. M. L. et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, supl. 1, p. 2423-2446, jun. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10502020. Acesso em: 17 Mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 3-4, 25 maio 2017. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/ 20238603/do1-2017-05-26-decreto-n-9-057-de-25-de-maio-de-2017-20238503. Acesso em: 20 maio 2020.

BUCHWEITZ, M. Um olhar para o professor no processo de ensino e aprendizagem remoto. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-22, 26 mar. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.24.16185.008. Acesso em: 21 fev. 2022.

CASTRO, E. A.; QUEIROZ, E. R. Educação a distância e ensino remoto: distinções necessárias. Revista Nova Paideia, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 3-17, set. 2020. DOI: 10.36732/riep. v2i3.59. Disponível em: http://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/40. Acesso em: 17 fev. 2022.

CORDEIRO, K. M. A. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. p. 1-15, 2020. Repositório Institucional IDAAM. Disponível em: https://dspace.sws.net.br/jspui/bitstream/prefix/1157/1/O%20IMPACTO%20DA%20PANDEMIA%20NA%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20A%20UTILIZA%C3%87%C3%83O%20DA%20TECNOLOGIA%20COMO%20FERRAMENTA%20DE%20ENSINO.pdf. Acesso em: 13 mar. 2023.

COUTO, E. S.; COUTO, E. S.; CRUZ, I. M. P. #Fiqueemcasa: educação na pandemia da covid-19. Interfaces Científicas - Educação, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 200–217, maio 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217. Acesso em: 17 mar. 2021.

CUNHA, L. F. F.; SILVA, A. S.; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em: 11 fev. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2018. 173 p.

JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. 1-29, maio 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299. Acesso em: 19 mar. 2021.

KANASHIRO, P. R. T. Exclusão digital, desigualdade e iniquidade: ensaio sobre a educação pública em tempo de isolamento social. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-9, jun. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.24.16145.054. Acesso em: 24 fev. 2022.

LEAL, P. C. S. A educação diante de um novo paradigma: ensino a distância (ead) veio para ficar! Revista Eletrônica Gestão & Tecnologia, Goiânia, v. 1, n. 30, p. 1-3, jul. 2020. Disponível em: http://faculdadedelta.edu.br/revistas3/index.php/gt/article/view/44. Acesso em: 17 fev. 2022.

LIMA, W. R.; PEIXOTO, J.; ECHALAR, A. D. L. F. Ações educacionais em tempos de pandemia: reflexões sobre a Biologia no ensino médio. Olhar de Professor, v. 23, p. 1-6, 28 nov. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15906.209209226309.0611. Acesso em: 01 mar. 2022.

MÉDICI, M. S.; TATTO, E. R.; LEÃO, M. F. Percepções de estudantes do Ensino Médio das redes pública e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, [S. l.], v. 18, n. ESPECIAL, p. 136-155, ago. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15536/thema.V18.Especial.2020.136-155.1837. Acesso em: 20 fev. 2021.

MINAYO, M. C. S. et al (org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis: Vozes, 2002. 81 p.

MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123. Acesso em: 18 mar. 2021.

NASCIMENTO, P. M. et al. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Ipea, 2020. 16 p. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10228. Acesso em: 17 fev. 2021.

OLIVEIRA, H. V.; SOUZA, F. S. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19). Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 15-24, abr. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3753654. Acesso em: 17 mar. 2021.

OLIVEIRA, J. B. A. e; GOMES, M.; BARCELLOS, T. A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 555-578, set. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802885. Acesso em: 07 abr. 2021.

RUDNIK, M. L; BEQUER, T. Y. P.; ROSA, M. C. O ensino remoto e a disciplina de ciências: um relato de experiência através do programa residência pedagógica. In: Encontro Nacional das Licenciaturas, 8., 2021, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Realize editora, 2021. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/84860>. Acesso em: 13 maio 2022.

SCOPEL, J. M.; CAVALLI, G. L.; SCUR, Luciana. Confecção de jogos com materiais alternativos como estratégia de ensino. Scientia cum Industria, Caxias do sul, v. 4, n. 4, p. 216-218, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18226/23185279.v4iss4p216. Acesso em: 27 fev. 2021.

SILVA, I. C. S.; PRATES, T. S.; RIBEIRO, L. F. S. As Novas Tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Revista Em Debate, Florianópolis, v. 16, n. p. 107-123, mar. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1980-3532.2016n15p107. Acesso em: 10 fev. 2021.

SILVA, O. G.; NAVARRO, E. C. A relação professor-aluno no processo ensino-aprendizagem. Revista Eletrônica Univar, v. 2, n. 8, p. 95-100, 2012. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/arquivos/pibid/docs/leituras/A%20rela%C3%83%C2%A7%C3%83%C2%A3o%20professor-aluno%20no%20processo%20ensino-aprendizagem.pdf. Acesso em: 25 fev. 2021.

SOUZA, C. A. N. et al. Análise da implementação do ensino remoto emergencial no estado do Paraná. In: Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, 14., 2020, [S.l.]. Anais [...]. [S.l.]: Portal de Periódicos da Faculdade de Letras, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/anais_linguagem_tecnologia/article/view/17698. Acesso em: 18 mar. 2021.

TELES, E. C. et al. O ensino remoto e os impactos nas aprendizagens. Revista ComSertões, Salvador, v. 9, n. 2, p. 72-90, dez. 2020. Disponível em: https://10.36943/comsertoes.v9i2.10091. Acesso em: 24 fev. 2022.