Common Curricular National Base and Childhood Education: movements, disputes and resistance

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Drª Daiane Lanes de Souza
https://orcid.org/0000-0003-0008-2694
Dr.ª Rosane Carneiro Sarturi
https://orcid.org/0000-0002-5947-6041
Doutoranda Estefani Baptistella
https://orcid.org/0000-0002-2928-5252

Abstract

The present text deals with the movements of disputes in the field of educational policy, focusing on the documentary analysis of the versions of the National Common Curricular Base (BNCC) - Early Childhood Education (EI) as a producer of resistance to conservative curricular proposals. The analyzes are linked to the studies by Picoli (2020), Biesta (2017) and Barbosa, Cruz, Fochi and Oliverira (2016). In view of the analyzed content, it is understood that the period of construction of the BNCC was marked by disputes, changes in the speeches and changes in the agents who participated in the commissions, such changes were anchored to neoliberal and conservative movements, which followed the proposal of competences and skills. In this context, Early Childhood Education as part of the Base proposed resistance movements, rethinking the curricular logic beyond content or skills and abilities, proposing teaching / learning based on the experience and relationships between children and society.

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How to Cite
SOUZA, D. L. de; SARTURI, R. C.; BAPTISTELLA, E. . Common Curricular National Base and Childhood Education: movements, disputes and resistance. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20405.074. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20405. Acesso em: 10 may. 2024.
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Drª Daiane Lanes de Souza, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria PPGE/UFSM, Mestra em Educação pelo PPGE/UFSM (2018). Licenciada em Pedagogia pela UFSM (2016). Atua como Professora de Educação Infantil da rede pública do município de Santa Maria/RS. É Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação ELOS/CNPQ. Tem experiência na área da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas Públicas, Currículo e Educação Infantil.

Dr.ª Rosane Carneiro Sarturi, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Educação. Professora do Departamento de Administração Escola da Universidade Federal de Santa Maria.

Doutoranda Estefani Baptistella, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. 

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