Geometry topics in elementary school: a look at textbook collections guided by the National Curricular Common Base

Main Article Content

Doutoranda Renata Camargo dos Passos Barros
https://orcid.org/0000-0002-5845-8482
Doutoranda Cristiane dos Santos Oliveira
https://orcid.org/0000-0002-2308-7490
Dr. André Luis Andrejew Ferreira
https://orcid.org/0000-0001-6353-4665

Abstract

This study sought to analyze how the learning objectives related to the Geometry Thematic Unit, proposed in the document National Curricular Common Base (NCCB), for Primary Education, are arranged in the Textbook collections approved by the Plano Nacional do Livro Didático (National Textbook Plan). For the analysis, the collections "Ápis" and " The Conquest of Mathematics", adopted in the municipal teaching network of Maringá, Paraná, and in the state teaching network of the same state, were selected. A qualitative and documental approach was used in the analyses, using Content Analysis. The results show that the learning objectives proposed by the NCCB in relation to Plane and Space Geometry are explored with greater emphasis in the early years collection compared to the final years collection, when establishing the objects of knowledge for elementary school. This study brings an alert regarding the treatment of Geometry topics listed by the NCCB, as to the skills and abilities and the Learning Objectives, insofar as we highlight a discrepancy in relation to the approach and exploration of the relationships between spatial and plane figures, proposed by the document in the collections analyzed here.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
BARROS, R. C. dos P. .; OLIVEIRA, C. dos S.; FERREIRA, A. L. A. . Geometry topics in elementary school: a look at textbook collections guided by the National Curricular Common Base. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–27, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20423.067. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20423. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Doutoranda Renata Camargo dos Passos Barros, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - PRPGEM/UNESPAR. Licenciatura plena em Matemática com habilitação em Física pela Universidade Estadual de Maringá. Professora na rede privada de ensino. Especialização em Educação Matemática e Ciências pela UTFPR - Londrina. Possui experiência na área de Matemática com ênfase: Produção de Vídeos, Laboratório de Ensino de Matemática, GeoGebra e cenários animados, Scratch e atividades lúdicas que possibilitem o aprendizado da Matemática.

Doutoranda Cristiane dos Santos Oliveira, State University of Londrina - UEL

Mestre em Educação Matemática (PRPGEM/UNESPAR). Doutoranda em Educação Matemática (PECEM/UEL).

Dr. André Luis Andrejew Ferreira, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (Conceito 7 ? CAPES) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS em 2010. É pós-doutor em Educação Matemática (Conceito 6 - CAPES) pela Universidade Estadual Paulista, Campus de Rio Claro-SP. É Professor Associado na Universidade Federal de Pelotas (UFPel), onde atua no Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências e Matemática - Mestrado Profissional - e no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - Mestrado Acadêmico, ambos da UFPel. É pesquisador nas áreas de EaD, Tecnologias Digitais, Vídeos Digitais para o ensino e aprendizagem de Matemática na Educação Básica e Superior.

References

ALMEIDA, C. R. M.; KALEFF, A. M. R. Poliedros de Platão sob uma perspectiva de educação matemática usando recursos didáticos concretos e virtuais. In: Anais do XIII Encontro Nacional de Educação Matemática São Paulo, 13., 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: SBEM, 2016. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/4995_2293_ID.pdf Acesso em: 20/03/2022.

ALMOULOUD, S. A. et al. A geometria no ensino fundamental: reflexões sobre uma

experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de

Educação, Rio de Janeiro, n. 27, p. 94-108, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/xzRGKxDRJ6XS4ZXxLnBTkFL/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20/03/2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BASTOS, M. S. O livro didático nas aulas de matemática: um estudo a partir das concepções dos professores. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2004, Recife. Anais [...] Recife: SBEM/PE, 2004. Disponível em: http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/07/CC01814219765.pdf. Acesso em: 20/03/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/resolucoes/resolucoes-2017. Acesso em: 22/03/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino fundamental. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25/03/2022

BRASIL. Decreto n° 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 7, 19 jun. 2007. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2017/decreto-9099-18-julho-2017-785224-publicacaooriginal-153392-pe.html Acesso em: 05/03/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional do Livro e Material Didático. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2019/componente-curricular/matematica. Acesso em: 21/03/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional do Livro e Material Didático. Brasília, DF: Ministério da Educação., 2020. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2020/componente-curricular/pnld2020-matematica. Acesso em: 21/03/2022.

COSTA, M. S.; AVELLATO, N. S. G. Livro didático de matemática: análise de professoras polivalentes em relação ao ensino de geometria. Vidya, v. 30, n. 2, p. 71-80, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/viewFile/312/285. Acesso em: 15/03/2022.

CURY, F. G. Análise de um livro didático de geometria plana apoiada na hermêutica de profundidade. ZETETIKÉ, v. 27, p. 1-21, 2019. doi: https://doi.org/10.20396/zet.v27i0.8654251. Acesso em: 15/03/2022.

DANTE, L.R. Ápis Matemática 1º ano. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017a.

DANTE, L.R. Ápis Matemática 2º ano. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017b.

DANTE, L.R. Ápis Matemática 3º ano. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017c.

DANTE, L.R. Ápis Matemática 4º ano. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017d.

DANTE, L.R. Ápis Matemática 5º ano. 3. ed. São Paulo: Ática, 2017e.

FAINGUELERNT, E. K. Matemática: Representação e Construção em Geometria. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FONSECA, A. G.; VILELA, D. S. Livros Didáticos e Apostilas: o currículo de matemática e a dualidade do ensino médio. Bolema, Rio Claro (SP), v. 28, n. 49, p. 557-579, abr. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/8fBPc8sh4qh3KGZXstJdsLv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12/03/2022.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Editora Atlas S.A, 2002.

GIOVANNI, J. R.; JÚNIOR, J. R. G.; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática 6. 4 ed. São Paulo: FTD, 2019a.

GIOVANNI, J. R.; JÚNIOR, J. R. G.; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática 7. 4 ed. São Paulo: FTD, 2019b.

GIOVANNI, J. R.; JÚNIOR, J. R. G.; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática 8. 4 ed. São Paulo: FTD, 2019c.

GIOVANNI, J. R.; JÚNIOR, J. R. G.; CASTRUCCI, B. A Conquista da Matemática 9. 4 ed. São Paulo: FTD, 2019d.

LAJOLO, M. Livro didático: um (quase) manual do usuário. Em aberto, v. 16, n. 69, Brasília, 1996. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2368 Acesso em: 15/03/2022.

LOCATELLI, S. C. Ensino de Geometria: O que revelam as tarefas escolares? 2015. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2015/2015%20-%20Sueli.pdf. Acesso em:10/03/2022.

LORENZATO, S. Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em Revista. SBEM, Brasília, n. 4, p. 3-13, 1995. Disponível em: http://professoresdematematica.com.br/wa_files/0_20POR_20QUE_20NAO_20ENSINAR_20GEOMETRIA.pdf. Acesso em: 21/03/2022.

LORENZATO, S. Para aprender matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.

MACEDO, J. A.; BRANDÃO, D. P.; NUNES, D. M. Limites e possibilidades do uso do livro didático de matemática nos processos de ensino e de aprendizagem. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 7, p. 68-86, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6001/600166634004/movil/. Acesso em: 20/03/2022.

MOURA, L. K. J; KRINDGES, A; WIELEWSKI, G. D. As vantagens do modelo de Van Hiele no ensino de Geometria. Educação Matemática em Revista. v. 2, n. 21, p. 56-65, nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.37001/EMR-RS.v.2n.21.2020.p.56-65. Acesso em: 20/03/2022.

OLIVEIRA, E. M. Q. O uso do livro didático de matemática por professores do ensino fundamental. 2007. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Mestrado em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/4542. Acesso em: 21/03/2022.