Geometry topics in elementary school: a look at textbook collections guided by the National Curricular Common Base

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Doutoranda Renata Camargo dos Passos Barros
https://orcid.org/0000-0002-5845-8482
Doutoranda Cristiane dos Santos Oliveira
https://orcid.org/0000-0002-2308-7490
Dr. André Luis Andrejew Ferreira
https://orcid.org/0000-0001-6353-4665

Abstract

This study sought to analyze how the learning objectives related to the Geometry Thematic Unit, proposed in the document National Curricular Common Base (NCCB), for Primary Education, are arranged in the Textbook collections approved by the Plano Nacional do Livro Didático (National Textbook Plan). For the analysis, the collections "Ápis" and " The Conquest of Mathematics", adopted in the municipal teaching network of Maringá, Paraná, and in the state teaching network of the same state, were selected. A qualitative and documental approach was used in the analyses, using Content Analysis. The results show that the learning objectives proposed by the NCCB in relation to Plane and Space Geometry are explored with greater emphasis in the early years collection compared to the final years collection, when establishing the objects of knowledge for elementary school. This study brings an alert regarding the treatment of Geometry topics listed by the NCCB, as to the skills and abilities and the Learning Objectives, insofar as we highlight a discrepancy in relation to the approach and exploration of the relationships between spatial and plane figures, proposed by the document in the collections analyzed here.

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How to Cite
BARROS, R. C. dos P. .; OLIVEIRA, C. dos S.; FERREIRA, A. L. A. . Geometry topics in elementary school: a look at textbook collections guided by the National Curricular Common Base. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–27, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20423.067. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20423. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Doutoranda Renata Camargo dos Passos Barros, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestre em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - PRPGEM/UNESPAR. Licenciatura plena em Matemática com habilitação em Física pela Universidade Estadual de Maringá. Professora na rede privada de ensino. Especialização em Educação Matemática e Ciências pela UTFPR - Londrina. Possui experiência na área de Matemática com ênfase: Produção de Vídeos, Laboratório de Ensino de Matemática, GeoGebra e cenários animados, Scratch e atividades lúdicas que possibilitem o aprendizado da Matemática.

Doutoranda Cristiane dos Santos Oliveira, State University of Londrina - UEL

Mestre em Educação Matemática (PRPGEM/UNESPAR). Doutoranda em Educação Matemática (PECEM/UEL).

Dr. André Luis Andrejew Ferreira, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (Conceito 7 ? CAPES) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS em 2010. É pós-doutor em Educação Matemática (Conceito 6 - CAPES) pela Universidade Estadual Paulista, Campus de Rio Claro-SP. É Professor Associado na Universidade Federal de Pelotas (UFPel), onde atua no Programa de Pós-Graduação de Ensino de Ciências e Matemática - Mestrado Profissional - e no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática - Mestrado Acadêmico, ambos da UFPel. É pesquisador nas áreas de EaD, Tecnologias Digitais, Vídeos Digitais para o ensino e aprendizagem de Matemática na Educação Básica e Superior.

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