The trajectory of the Nacional Curricular Common Base (BNCC): analysis of oficial texts

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Doutoranda Maria Michelle Fernandes Alves
https://orcid.org/0000-0002-7264-2817
Dr. Breynner Ricardo de Oliveira
https://orcid.org/0000-0003-0956-4753

Abstract

The article analyzes the trajectory of the National Curricular Common Base (BNCC) that spanned two different government cycles: Dilma Rousseff (2011-2016) and Michel Temer (2016-2018). Documents such as BNCC versions, ordinances and guidelines were analyzed. Publications dealing with the process of building this policy were also consulted. Two contexts guided the analysis: conjunctures and policy contentes. The analysis brought some evidence: BNCC's trajectory does not reveal linearity; Political scenarios, in a way, are translated into official texts, as there are significant differences between the 2016 and 2017 versions in relation, for example, to the guiding principles, the actors involved in the construction and the target audience of this policy. Finally, official texts are important to understand the trajectory of a policy, because, in addition to revealing advances and ruptures, they provide elements to understand the complexity that permeates the process of formulation and implementation of educational policies.

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ALVES, M. M. F.; OLIVEIRA, B. R. de. The trajectory of the Nacional Curricular Common Base (BNCC): analysis of oficial texts . Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–21, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20537.063. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20537. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Doutoranda Maria Michelle Fernandes Alves, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2001) e mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004). Atualmente, é doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (Linha 1: Formação de Professores, Instituições e História da Educação - FPIHE). Atuou como professora titular da Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Belo Horizonte nos cursos de Pedagogia, Letras e Direito. Tem experiência na área de Psicologia e Educação, com ênfase em Desenvolvimento Humano, Psicologia Educacional e Escolar, Dificuldades e Transtornos de Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, políticas educacionais, formação de professores, contexto escolar, brincar, desenvolvimento e inclusão.

Dr. Breynner Ricardo de Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, possui graduação em Ciências Econômicas pela mesma universidade e em Administração Pública pela Fundação João Pinheiro. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Ouro Preto. Professor do Programas de Pós-Graduação em Educação e Economia Aplicada. Tem experiência na área de políticas públicas, com ênfase em implementação, avaliação e monitoramento de políticas sociais e educacionais. Desenvolve pesquisas no campo da avaliação e implementação de políticas educacionais e sociais vinculadas às instituições e organizações no nível local, com foco nos processos decisórios, na percepção dos atores envolvidos, nas estratégias de implementação, nos efeitos institucionais produzidos e na dinâmica de trabalho dos sujeitos a elas vinculados.

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