Official propositions for literacy instruction of children in the state of Pernambuco – Brazil: from national policies (BNCC and PNA) to state initiatives

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Doutoranda Islayne Barbosa de Sá Gonçalves
https://orcid.org/0000-0001-9558-2450
Dr. Alexsandro da Silva
https://orcid.org/0000-0002-1943-8227
Dr.ª Solange Alves de Oliveira Mendes

Abstract

This article discusses official propositions for literacy instruction of children in the state of Pernambuco, Brazil. In the light of the qualitative approach and documentary research, the aim is to understand the similarities and differences between the Common Core State Standards (BRASIL, 2018), the National Literacy Instruction Policy (BRASIL, 2019), the Curriculum of Pernambuco (PERNAMBUCO, 2019a) and the Literate Child Program (PERNAMBUCO, 2018a, 2018b), with regard to the theoretical, epistemological and didactic concepts recommended for the teaching and learning of reading and writing. The analyses revealed that, among the official propositions implemented in Pernambuco, there are antagonistic perspectives about the way they understand the literacy instruction process. While the State Standards and the National Literacy Instruction Policy are based on traditional perspectives, the Curriculum of Pernambuco and the Literate Child Program are aligned with the concept of literacy instruction from a literacy perspective.

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GONÇALVES, I. B. de S. .; SILVA, A. da; OLIVEIRA MENDES, S. A. de . Official propositions for literacy instruction of children in the state of Pernambuco – Brazil: from national policies (BNCC and PNA) to state initiatives. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–27, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.20546.041. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20546. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
The National Curricular Common Base (BNCC) in the context of basic education ed
Author Biographies

Doutoranda Islayne Barbosa de Sá Gonçalves, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE/CAA). Professora da Rede Municipal de Ensino de Arcoverde – PE. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Alfabetização, Letramento e Práticas de Ensino (UnB).

Dr. Alexsandro da Silva, a:1:{s:5:"pt_BR";s:4:"UFPE";}

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor do Núcleo de Formação Docente e do Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea da UFPE. Membro dos grupos de pesquisa Didática da Língua Portuguesa e Práticas de Leitura e Escrita na Educação Infantil, ambos da UFPE, e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização, Letramento e Práticas de Ensino (UnB).

Dr.ª Solange Alves de Oliveira Mendes, Universidade de Brasília - UnB

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora da área de Língua Materna, Alfabetização e Literatura e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização, Letramento e Práticas de Ensino (GEPALPE - UnB) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Profissão Docente: Formação, Saberes e Práticas (GEPPESP – UnB).

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