Regulatory documents and inclusive practice in freire's perspective: approaches and distancings

Main Article Content

Doutoranda Andréa da Silva Avanze
https://orcid.org/0000-0003-4899-6508
Mestrando Bernard Martins Monteiro
https://orcid.org/0000-0002-2717-8496
Mestranda Solane Cristina Felicetti Santin
https://orcid.org/0000-0001-6054-5668

Abstract

This article problematizes the normative forecast of documents related to inclusion and praxis in the Freirean perspective, trying to discuss the similarities and differences between the normative documents of inclusion and the practices of school learning according to Freirean theory. To this end, a bibliographic review was adopted as a methodological procedure. From the evaluation, two axes emerge: approximations between normative documents of inclusion and learning practices according to Freirean theory; distance between normative documents of inclusion and learning practices according to Freirean theory. The first axis is more present in the documents and is divided into two groups: Protagonism and Participation, two Freirean assumptions. The second axis appears more subtly and is associated with the banking education fought by Freire. It can be considered that the level of approximation between the normative documents of inclusion and Freire's theory does not reverberate in the concrete educational praxis of schools, which refers to the training fragility of professionals. It is considered useful to revisit the initial and continuing education of professionals in education for inclusion, as well as rigorously applying what is foreseen in the normative documents and taking into account the knowledge of all people involved in the inclusion process in the formulation of public policies of inclusion.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
AVANZE, A. da S.; MONTEIRO, B. M.; SANTIN, S. C. F. . Regulatory documents and inclusive practice in freire’s perspective: approaches and distancings. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–10, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.20623.035. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/20623. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Experiências Pedagógicas
Author Biographies

Doutoranda Andréa da Silva Avanze, Universidade La Salle - UNILASSALE

Doutoranda em Educação, Unilasalle. Docente e Orientadora Pedagógica de Educação Básica na Rede Pública Municipal.

Mestrando Bernard Martins Monteiro, Universidade La Salle - UNILASSALE

Mestrando em Educação, Unilasalle. Docente da Educação Básica.

Mestranda Solane Cristina Felicetti Santin, Universidade La Salle - UNILASSALE

Mestranda em Educação, Unilasalle. Docente da Educação Básica.

References

AUSUBEL, D. P. NOVAK J. D. HANESIAN H. Psicologia educativa: un punto de vista cognitivo. 2a. México: Trillas, 1983.

BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/D10502.htm. Acesso em: 15/05/2022.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão de Pessoas com deficiência. Brasília, DF, 2015.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB) de 1996. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva; MEC/SEESP, junho de 2008.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FREITAS, S. V. D. H. Inclusão de pessoas com deficiência na educação superior: contribuições para implementação de uma gestão inclusiva para instituições comunitárias de educação superior. Tese (Doutorado em Educação). Universidade La Salle, Canoas, p.180. 2019.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? / Maria Teresa Eglér Mantoan. — São Paulo: Moderna, 2003.

OMOTE, S. Normalização, integração, inclusão. Revista Ponto de Vista.1999, v.1. n.1, p.4-13. Disponível em:https://periodicos.ufsc.br/index.php/pontodevista/article/view/1042/1524. Acesso: 01 de ago.2021.

ONU. Declaração dos Direitos das Pessoas Deficientes. Resolução ONU 3.447, 1975. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/dec_def.pdf. Acesso:17 de jul.2021.

SILVA, A. C; COQUEIRO, J. T. de A. Alfabetização e letramento da matemática na perspectiva da inclusão. Instrumento, v. 22, n. 1, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/issue/view/1430. Acesso em 13 abr 2021.BRASIL. Ministério da Educação. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva; MEC/SEESP, junho de 2008.

UNESCO. Declaração de Salamanca e enquadramento da Acção, na área das necessidades educativas especiais. In: Conferência Mundial sobre necessidades educativas especiais: acesso e qualidade. Salamanca, Espanha: Unesco, 1994. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000139394/PDF/139394por.pdf.multi. Acesso em 15 de mai.2022.