Emergency remote teaching in the COVID-19 Pandemic: experience report
Main Article Content
Abstract
This work is of a qualitative nature and brings an autobiographical account of experience in teaching Higher Education in a private for-profit institution, during law, in Minas Gerais, for the corpus of analysis of scientific research. With the aim of discussing the difficulties of the HEI in times of social distancing and lockdowns, the commitment of education professionals and the lack of motivation shown by students, and the positive points surrounding these issues. The study is situated within the scope of (auto)biographical research in the right to education and has the autobiographical narrative as an investigation method. The study reveals that emergency remote teaching is far from the ideal type of university education, however, given the categorical factors that make face-to-face classes unfeasible during the COVID-19 pandemic, this mode of teaching was the alternative of higher education and brought about deficiencies that were hidden, in the same way new Information and Communication Technologies emerged that have a positive reflection on the teaching and learning processes.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BARCELLOS, E. et al. Holografia: Inovação e Metáfora de Interatividade na Comunicação e na Representação Ótica. 7th Information Design International Conference, 2015. Disponível em: (PDF) Holografia: Inovação e Metáfora de Interatividade na Comunicação e na Representação Ótica (researchgate.net). Acesso em: 19 jul. 2021.
BARTALO, L.; GUIMARÃES, S. E. R. Estratégias de estudo e aprendizagem de alunos universitários: um estudo exploratório. Informação e Informação, Londrina, Brasil, v. 13, n. 2, p. 1–14, 2008.
BRASIL, Ministério da Educação. A BNCC – Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2016.
BRASIL. Decreto n.º 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Seção 1 - 30 maio 2017, Página 1 (Republicação), Brasília, DF, Poder Executivo, 17-11–2022.
BRASIL. Lei n.o 8.078, de 11 de setembro de 1990. Dispõe sobre a proteção do consumidor e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Poder Legislativo, 11 set. 1990.
BRASIL. Portaria n.o 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasilia, DF, MEC, 17 mar. 2020.
BRAZIL, Império Do. Carta de Lei de 4 de dezembro de 1810. Crea uma Academia Real Militar na Côrte e Cidade do Rio de Janeiro. Diário Oficial do Império, Rio de Janeiro, RJ, Império do Brazil, 4 dez 1810.
CIEB, Centro de Inovação para a Educação Brasileira. Guia de estratégias de aprendizagem remota. Disponível em: CIEB - Estratégias de Aprendizagem Remota. Acesso em: 21 nov. 2022.
COMAZZETTO, L. R. et al. A Geração Y no Mercado de Trabalho: um Estudo Comparativo entre Gerações. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 36, n.º 1, p. 145–157, mar. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932016000100145&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 17 nov. 2022
CUNHA, M. I. da. Formação docente e inovação: epistemologias e pedagogias em questão. Encontro nacional de didática e prática de ensino. Anais... Porto Alegre: Edições Bagaço, 2008
FERREIRA, A. L.; ACIOLY-RÉGNIER, N. M. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. Educar em Revista, n.º 36, p. 21–38, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000100003&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 19 jul. 2021.
FREUD, S. Escritos sobre a Guerra e a Morte. 1915. Tradução Artur Morão. Covilhã: LusoFia: press, 2009.
GRONDIN, J. Introdução à hermenêutica filosófica. Tradução Benno Dischinger. São Leopoldo: Unisinos, 1999.
GUERRA-BÁEZ, S. P. Una revisión panorámica al entrenamiento de las habilidades blandas en estudiantes universitarios. Psicologia Escolar e Educacional, v. 23, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572019000100308&tlng=es. Acesso em: 6 jun. 2021.
GUIMARÃES, S. E. R.; BORUCHOVITCH, E. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 17, n. 2, p. 143–150, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722004000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 jul. 2021.
GUSSO, H. L. et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, Campinas, Brasil, v. 41, p. 1–27, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302020000100802&tlng=pt. Acesso em: 08 jan. 2021.
HAMELINE, D. L’éducation, Ses Images Et Son Propos. Esf Editeur, Paris, France, v. 80, p. 115–117, 1987. Disponível em: Hameline (Daniel). — L'Education, ses images et son propos - Persée (persee.fr). Acesso em: 09 fev. 2021.
HELLIWELL, J. F. et al. World Happiness Report 2021. New York, NY, USA: Sustainable Development Solutions Network, 2021. Disponível em: https://worldhappiness.report/ed/2021/#appendices-and-data. Acesso em: 19 jun. 2021.
HODGES, C. et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. Washington: Educause review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 26 jul. 2021
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Painel de Indicadores - IBGE. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/indicadores#desemprego. Acesso em: 9 jul. 2021
II VIGISAN, P. II Inquérito Nacional sobre Insegurança Alimentar no Contexto da Pandemia da COVID-19 no Brasil [livro eletrônico]: II VIGISAN: relatório final/Rede Brasileira de Pesquisa em Soberania e Segurança Alimentar – PENSSAN. São Paulo: Rede PENSSAN, 2022.
IPPOLITO-SHEPHERD, J.; CERQUEIRA, M. T. (2003). Las escuelas promotoras de la salud en las Américas: una iniciativa regional Washington, DC: Organización Panamericana de Salud. Disponível em: ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/006/j0243m/j0243m03.pdf. Acesso em: 25 jul. 2021.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. 2004. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
KAPLAN, A. M.; HAENLEIN, M. Higher education and the digital revolution: about MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster. Business Horizons, v. 59, n. 4, p. 441–450, jul. 2016. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S000768131630009X
KERSCH, D. F. et al. Multiletramentos na pandemia. São Leopoldo: Casa Leiria, 2021.
KISSLER, S. M. et al. Projecting the transmission dynamics of SARS-CoV-2 through the postpandemic period. Science, v. 368, n. 6493, p. 860–868, 22 maio 2020. Disponível em: https://www.sciencemag.org/lookup/doi/10.1126/science.abb5793. Acesso em: 15 ago. 2021.
MIRANDA, F. C.; GEERTS, D. Caracterizando práticas de assistência de vídeo entre jovens a partir de Fluxos Interacionais. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, v. 41, n.º 2, p. 81–105, ago. 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-58442018000200081&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 17 nov. 2022
MONTERO, R. A ridícula ideia de nunca mais te ver. Tradução Mariana Sanchez. São Paulo: Todavia, 2019.
MORAN, J.; BACICH, L. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
NOVOA, A.. L’image à l’infini: La lente accommodation de la profession enseignante à une identité féminine. Recherche et Formation, Paris, França, n. 21, p. 9–22, 1996. Disponível em: L'image à l'infini : la lente accommodation de la profession enseignante à une identité féminine - Persée (persee.fr). Acesso em: 21 jun. 2021.
OLIVEIRA, V. M. de; SATRIANO, C. R. Narrativa autobiográfica do próprio pesquisador como fonte e ferramenta de pesquisa. Linhas Críticas, Brasilia, DF, v. 23, n. 51, p. 369–386, 4 fev. 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8231. Acesso em: 23 jul. 2021.
PASSEGGI, M. da C.; SOUZA, E. C. de; VICENTINI, P. P. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, v. 27, n.º 1, p. 369–386, abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982011000100017&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2022.
RAABE, A.; BRACKMANN, C.; CAMPOS, F. Currículo de Referência em Tecnologia e Computação: da Educação Infantil ao Ensino Fundamental. São Paulo: CiEB, 2020.
REIMERS, F. M.; SCHLEICHER, A. A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Paris: OECD Publishing, 2020.
RUIZ, V. M. Estratégias motivacionais: estudo exploratório com universitários de um curso noturno de administração. Psicologia Escolar e Educacional, Perdizes, Brasil, v. 8, n. 2, p. 167–177, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/5Q6nXFRMrg3fRY63Lhxr7jJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 jul. 2021.
SHEIKH, A. et al. SARS-CoV-2 Delta VOC in Scotland: demographics, risk of hospital admission, and vaccine effectiveness. The Lancet, v. 397, n. 10293, p. 2461–2462, 14 jun. 2021. Disponível em: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0140673621013581. Acesso em: 20 jul. 2021.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, Brasil, v. 13, n. 5, p. 5–24, 2000.
UNA-SUS. Coronavírus. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/noticia/coronavirus-brasil-confirma-primeiro-caso-da-doenca. Acesso em: 23 jul. 2021.
UNESCO. Coalizão Global de Educação. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition. Acesso em: 12 jul. 2021.
UNIVERSITY, J. H. COVID-19 Map - Johns Hopkins Coronavirus Resource Center. Disponível em: https://coronavirus.jhu.edu/map.html. Acesso em: 23 jul. 2021.
YOUSAFZAI, M. Eu sou Malala: a história da garota que defendeu o direito à educação e foi baleada pelo Talibã. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.