Reseaches about the Pedagogy underdegree course on academic Productions of undergraduate and postgraduate studies in CE-UFPB

Main Article Content

Dr. José Leonardo Rolim de Lima Severo
https://orcid.org/0000-0001-5071-128X
Paloma Emanuele da Costa Nascimento Fernandes
https://orcid.org/0000-0002-0913-6268

Abstract

This paper reports a research that investigated the treatment attributed to Pedagogy as a field of knowledge, underdegree course and profession, in thesis  of Undergraduate Program in Pedagogy and dissertations and PhD thesis of Post-Graduation in Education in the scope of the Center of Education of the Federal University of Paraíba (UFPB), in order to produce subsidies that help in the defense of the specificities of Pedagogy in the current scenario of problematic repercussions of new and old conceptual mistakes derived from curricular policies destined to the formation of pedagogues in the country. With qualitative character, the research was guided by processes of mapping of works in the Repository of the UFPB, characterizing itself as a bibliographical study. It was verified that during the initial formation of the pedagogue, the non-schooling education is not approached, giving exclusivity to the teaching, resulting in difficulties, on the part of the authors of the analyzed researches, in conceptualizing Pedagogy in its epistemological sense, whose treatment is inclined, frequently, to summarize it to teaching.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SEVERO, J. L. R. de L.; FERNANDES, P. E. da C. N. . Reseaches about the Pedagogy underdegree course on academic Productions of undergraduate and postgraduate studies in CE-UFPB. Olhar de Professor, [S. l.], v. 26, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.26.21252.038. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/21252. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê: O campo teórico da Pedagogia e seus desdobramentos na formação de pedagogos/as
Author Biographies

Dr. José Leonardo Rolim de Lima Severo, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Licenciado em Pedagogia. Mestre e Doutor em Educação com Pós-Doutodado em Teoria da Pedagogia. Professor Adjunto da Universidade Federal da Paraíba. Integra a Rede Nacional de Pesquisadoras/es em Pedagogia (RePPed), a Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (Andipe) e a Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (Anped). 

Paloma Emanuele da Costa Nascimento Fernandes, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduanda do curso presencial de Licenciatura Plena em Pedagogia do Centro de Educação da Universidade Federal da Para´íba. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia, Trabalho Educativo e Sociedade (GEPPTES).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 2/2019, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 46-49, 20 de dezembro de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia. Resolução n º1, de 15 de maio de 2006. Brasília: MEC, 2006.

ENS, R. T.; ROMANOWSKI, J. P. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em educação. Revista Diálogo Educacional, Paraná, vol. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=189116275004. Acesso em: 18 jul. 2022.

FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia como ciência da educação. ed. 2. rev. ampl. São Paulo: Cortez, 2008.

FRANCO, M. A. S.; LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Elementos para a formulação de diretrizes curriculares para cursos de Pedagogia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 63-97, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000100005

LIBÂNEO, J. C. Prática Educativa, Pedagogia e Didática. In: LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. (coord.). Didática. 28. Reimp. São Paulo: Cortez, 2008. p. 15-31.

MELLO, R. R. de.; PREZENSZKY, B. C. Pesquisa bibliográfica em educação: análise de conteúdo em revisões críticas da produção científica em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, n. 63, p. 1569-1595, out./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.19.063.AO01

PIMENTA, S. G.; PINTO, U. DE A.; SEVERO, J. L. R. DE L. A Pedagogia como lócus de formação profissional de educadores(as): desafios epistemológicos e curriculares. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-20, 6 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15528.057

PIMENTA, S. G.; SEVERO, J. L. R. DE L. A Pedagogia entre passado e contemporaneidade: apontamentos para uma ressignificação epistemológica. Inter-Ação, Goiânia, v. 40, n. 3, p. 477-492, set./dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.5216/ia.v40i3.35869

SCHMIED-KOWARZIK, W. Pedagogia dialética. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Most read articles by the same author(s)