Moral disengagements in hate speech criticism: analysis of comments on the Suzano massacre in online news

Main Article Content

Dr. Fernando Cézar Bezerra de Andrade
https://orcid.org/0000-0003-0554-2514
Dr.ª Catarina Carneiro Gonçalves
https://orcid.org/0000-0003-2508-2762
Vital Fabrício do Nascimento
https://orcid.org/0000-0002-8089-7844

Abstract

Moral disengagements enable us to evaluate violence by not becoming morally involved, recognizing this contradiction, or facing psychic conflict (Bandura, 1999). Thus, it demonstrates participation in the same culture of violence that fuels massacres. In quantitative-qualitative research, with a 982 comments textual database to online news about the shooting at Suzano-SP (2019), processed by Iramuteq, we obtained statistical significance for the term “hate”. Different uses of that term were submitted to a content analysis (Bardin, 1977), to analyze moral disengagements in comments associated with Folha de São Paulo news about that event. We linked morally disengaged content to the uses of “hate” and the culture of vanity and boredom (La Taille, 2009c). Our findings attest to three kinds of moral disengagement: dehumanization, diffusion and displacement of responsibility. Such cognitive and moral contradictions reproduce the culture of violence, which is on the grounds of school massacres.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
ANDRADE, F. C. B. de; GONÇALVES, C. C. .; NASCIMENTO, V. F. do. Moral disengagements in hate speech criticism: analysis of comments on the Suzano massacre in online news. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–25, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22425.026. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22425. Acesso em: 21 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Dr. Fernando Cézar Bezerra de Andrade, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutor em Educação. Professor do Departamento de Fundamentação da Educação - Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba.

Dr.ª Catarina Carneiro Gonçalves, Federal University of Pernambuco

Doutora (2017) e Mestra (2011) em Educação (UFPB). Pedagoga (2005 - UFPE). Professora do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Universidade Federal de Pernambuco.

Vital Fabrício do Nascimento, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Graduado em Letras (2023 - UFPB). Ex-bolsista de Iniciação Cient´ífica (CNPq-UFPB) entre 2019 e 2022.

References

AGÊNCIA FRANCE PRESS. Salvador Ramos: de adolescente problemático a autor de massacre em escola. UOL Internacional. 25 maio 2022. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/afp/2022/05/25/salvador-ramos-de-adolescente-problematico-a-autor-de-massacre-em-escola.htm . Acesso em: 25 mai. 2022.

ALECRIM, E. O que são os chans da deep web e porque eles são associados a massacres, 2019. Disponível em: https://tecnoblog.net/especiais/foruns-chans-deep-web-massacres . Acesso em: 29 jun. 2022.

ANDRADE, F. C. B. et. al. Pandemia e massacres em escolas: sacudindo raízes da cultura de violência. Revista Educare, v. 4, n. 2, 2020, p. 1-25. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/educare/article/view/53484 . Acesso em: 2 dez. 2022.

AZZI, R. G. Desengajamento moral na perspectiva da teoria social cognitiva. Psicologia: Ciência e Profissão, 2011, v. 31, n. 2, p. 208-219. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/pcp/a/MBLhpNqGMXD6QmnqXrYB7kS/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 25 de ago. 2023.

BANDURA, A. Moral Disengagement in the Perpetration of Inhumanities. Personality and Social Psychology Review, Estados Unidos da América, v. 3, p. 193- 209, 1999. Disponível em: < https://doi.org/10.1207/s15327957pspr0303_3>. Acesso em: 26 de ago. 2023.

BANDURA, A. Selective Moral Disengagement in the Exercise of Moral Agency. Journal of Moral Education, Australia, v. 31, n. 1, p. 101-119, 2002. Disponível em: < https://doi.org/10.1080/0305724022014322>. Acesso em: 26 de ago. 2023.

BANDURA, A. Desengajamento moral na perpetração de desumanidades. In: BANDURA, A.; AZZI, R.; TOGNETTA, L. (org.) Desengajamento moral: Teoria e pesquisa a partir da teoria social cognitiva. Campinas: Mercado de Letras, 2015, p. 19-64.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARROS, l.; BARRETO FILHO, H. Ataque a tiros em escola de Cambé (PR) deixa aluna morta e outro ferido... UOL Cotidiano. 19 jun. 2023. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2023/06/19/ataque-tiros-escola-cambe.htm >. Acesso em: 20 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Ataques às escolas no Brasil: análise do fenômeno e recomendações para a ação governamental: Relatório Final. Estabelecido pela Portaria 1.089 de 12 de junho de 2023. Relator: Daniel Cara. Brasília: Ministério da Educação, 2023. Disponível em: < https://www.gov.br/mec/pt-br/acesso-a-informacao/participacao-social/grupos-de-trabalho/prevencao-e-enfrentamento-da-violencia-nas-escolas/resultados/relatorio-ataque-escolas-brasil.pdf > Acesso em: 20 dez. 2023.

BUTLER, J. Discurso de ódio: Uma política do performativo. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

CERVI, E. U. Análise de conteúdo automatizada para conversações em redes sociais online: uma proposta metodológica. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, GT17 (Mídias, política e eleições), 42., Caxambu, 22 a 26 de outubro de 2018. Anais [...] Disponível em: https://www.anpocs.com/index.php/papers-40-encontro-3/gt-31/gt17-22/11253-analise-de-conteudo-automatizada-para-conversacoes-em-redes-sociais-online-uma-proposta-metodologica/file . Acesso em: 29 set. 2022.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 1998.

ÉPOCA NEGÓCIOS ONLINE. Chans: o que se sabe sobre os canais que espalham ódio pela internet e comemoram o atentado em Suzano. 15 mar. 2019. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Tecnologia/noticia/2019/03/chans-o-que-se-sabe-sobre-os-canais-que-espalham-odio-pela-internet-e-comemoraram-o-atentado-em-suzano.html . Acesso: 04 jun. 2022.

FAULKNER, N. BLIUC, A. M. ‘It’s okay to be racist’: moral disengagement in online discussions of racist incidents in Australia, Ethnic and Racial Studies, apr. 2016.

FERNANDES, T. Se não é “tradição” é “aberração”?: disputas por legitimidade articuladas em linguagem jocosa por candomblecistas do Rio de Janeiro. Antropolítica – Revista Contemporânea de Antropologia, v. 54, n. 1, 1 abr. 2022. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/antropolitica/article/view/51870> . Acesso em: 20 de ago. 2023.

FERREIRA, A. B. de H. Novo dicionário da língua portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: N. Fronteira, 1992.

GONÇALVES, C. C.; SILVA, M. C. S.; NASCIMENTO, V. F. Massacres em escolas: um estudo exploratório do cenário brasileiro. In: ANDRADE, F. C. B.; GONÇALVES, C. C. (org.). Da violência à convivência: aprendendo e ensinando através dos conflitos na escola. Curitiba: CRV, 2020, p. 15-34.

GORZA, M. S. Entre o “real” e o “virtual”: representações sociais de internet para sujeitos de duas gerações. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufes.br/items/890d4115-2738-4a2e-9e0b-c03ced1e9ff2>. Acesso em: 22 de ago. 2023.

JESUS, S. E.; SILVA, K. R. X. P. Um material didático sobre desengajamento moral e violência de gênero. Revista Contemporânea de Educação, v. 13, n. 28, 2018, p. 875-893. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/15759>. Acesso em: 16 de ago. 2023.

JUCÁ, B. Para dissuadir massacres como o de Suzano. Outras Palavras. Outras mídias. 22 mar. 2019. Disponível em: https://outraspalavras.net/outrasmidias/para-dissuadir-massacres-como-o-de-suzano/ . Acesso em: 26 jun. 2022.

LA TAILLE, Y. Violência: falta de limites ou valor? Uma análise psicológica. In: ABRAMO, H. W.; FREITAS, M. V.; SPOSITO, M. Juventude em debate. São Paulo: Cortez, 2000, p.110-134.

LA TAILLE, Y. Moral e ética: dimensões intelectuais e afetivas. Porto Alegre: Artmed, 2006.

LA TAILLE, Y. Moralidade e violência: a questão da legitimação de atos violentos. Temas em Psicologia, vol. 17, n. 2, 2009a. Disponível em: < http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2009000200005>. Acesso em: 22 de ago. 2023.

LA TAILLE, Y. As virtudes segundo os jovens. In: LA TAILLE, Y.; MENI, M. S. S. (org.). Crise de valores ou valores em crise? Justiça, formação moral, valores sociais e morais na escola. Porto Alegre: Artmed, 2009b, p. 46-69.

LA TAILLE, Y. Formação ética: do tédio ao respeito de si. Porto Alegre: Artmed, 2009c.

LEMOS, J. G.; COELHO, D. M. O uso político do discurso do ódio: um estudo de caso no Facebook (2016). Psicologia Política, vol. 19, n. 46, set./dez. 2019, p. 528-542. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpp/v19n46/v19n46a11.pdf . Acesso em: 26 nov. 2022.

MEYER-PFLUG, S. R. Liberdade de expressão e discurso do ódio. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2009.

MILANI, F. M. Cultura de paz x violências: papel e desafios da escola. In: MILANI, F.; JESUS, R. C. D. P. Cultura de paz: estratégias, mapas e bússolas. Salvador: INPAZ, 2003, p. 31-62.

MONTE, F. F. de C.; MOURA, M. A. R. de; GUIMARÃES, P. R. B. Efeitos do discurso de ódio sobre o desenvolvimento sociomoral: ensaio teórico. REVASF, Petrolina. Brasil, vol. 11, n. 25, 2021. Disponível em: https://www.periodicos.univasf.edu.br/index.php/revasf/article/view/963 . Acesso em: 26 nov. 2022.

OLIVEIRA, F.; NOBRES, J.; LOPES, V. Assassino que invadiu escolas e deixou três mortos no Espírito Santos usou armas do pai, policial militar. G1 Espírito Santo. 25 nov. 2022. Disponível em https://g1.globo.com/es/espirito-santo/noticia/2022/11/25/assassino-tem-16-anos-e-foi-aluno-de-escola-atacada-em-aracruz-diz-governador-do-espirito-santo.ghtml . Acesso em: 26 nov. 2022.

PIAGET, J. O juízo moral na criança. 4. ed. São Paulo: Summus, 1994.

PONTIN, F.; GUERIM, L. D.; BARBOSA, C. P. Cultura de estupro: desengajamento moral como ferramenta de análise. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, RS, v. 26, 2021, p. 35-50. Disponível em: <https://svr-net20.unilasalle.edu.br/handle/11690/3414>. Acesso em: 22 de ago. 2023.

TOGNETTA, L. A construção da solidariedade e a educação do sentimento na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, São Paulo: Fapesp, 2003.

TOGNETTA, L. (org.). Virtudes e educação: o desafio da modernidade. Campinas, SP: Mercado de Letras/ São Paulo, SP: Fapesp, 2007.

TOGNETTA, L.; VINHA, T. Estamos em conflito: Eu, comigo e com você! Um estudo sobre o bullying e suas causas afetivas. In: CUNHA, J.; DANI, L. (org.). Escola, Conflito e Violências. Santa Maria, RS: Editora da UFSM, 2008. p. 199-246.

TOGNETTA, L.; VINHA, T. (org.). Conflitos na instituição educativa. Perigo ou oportunidade? Contribuições da Psicologia. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011.