The mathematical knowledge recording of children at school: dialogues with Early Years teachers

Main Article Content

Mestranda Sibele Borges Rodrigues
https://orcid.org/0000-0003-4767-7409
Dr.ª Daiane Scopel Boff
https://orcid.org/0000-0002-2860-686X

Abstract

This paper aims to describe and analyze the understanding of Early Years teachers about mathematical recordings by school-age children. Inspired by the theories of Michel Foucault and the late thinking of Ludwig Wittgenstein and his followers, the statement “it’s about going beyond the calculus” is critically addressed as of the teacher’s speech acts enrolled in the research concerning mathematical notation that children perform to express their thinking. Statements produced in focal groups of Early Years teachers from a public-school composed the analytical material. The material analysis considered the concepts of utterance and discourse as tools, which made it possible to identify and track the truth in the pedagogical discourse about the children’s mathematical reasoning. Based on the teachers’ understanding, children need to use different forms of representation to expresses mathematical thinking, which highlights the relevance of “going beyond the calculus”.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
RODRIGUES, S. B.; BOFF, D. S. The mathematical knowledge recording of children at school: dialogues with Early Years teachers. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–22, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22443.020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22443. Acesso em: 22 jul. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Mestranda Sibele Borges Rodrigues, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Master's student PPGEMAT - Postgraduate Program in Mathematics Education at UFPel - Federal University of Pelotas. Psychopedagogue; Pedagogue and literacy teacher in the public school system. Graduated in Pedagogy from Uergs - State University of Rio Grande do Sul (2006); Lato Sensu postgraduate courses in Institutional Psychopedagogy, Clinical Psychopedagogy, Specialized Educational Service Resource Room and Teaching Practices -Educating Through Research and various improvement courses.

Dr.ª Daiane Scopel Boff, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Professor and researcher at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul, Campus Caxias do Sul and permanent professor in the Postgraduate Program in Mathematics Education at the Federal University of Pelotas. PhD in Education from UNISINOS, in the research line Teacher Training, Curriculum and Pedagogical Practices; Master in Mathematics Teaching from UFRGS; Specialist in Pedagogical Coordination, Applied Statistics and Mathematics Teaching Methodology; Degree in Mathematics. He is part of the research groups: GPEDEB (IFRS) - Research Group on Teaching in Basic Education and GIPEDI (UNISINOS) - Interinstitutional Research Group on Teaching, Pedagogies and Differences. Develops research linked to the field of teacher training, in particular, discussing teaching in Mathematics and the processes involved in teaching and learning Mathematics.

References

AGRANIONIH, N. T.; GUERIOS, E. C.; ZIMER, T. T. Cálculos e resolução de problemas em sala de aula. Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Educação na Idade Certa: Operações na resolução de problemas. Brasília: MEC, SEB, 2014, p. 9.

BOFF, D. S. O espectro da teoria-prática na docência em Matemática: uma lente para pensar a formação de professores. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020.

BOUFLEUER, J. P. O ser-fazer da docência: esboço de compreensão a partir da condição humana. In: GALLO, S.; MENDONÇA, S. (Org.). A escola: problema filosófico. 1.ed. São Paulo: Parábola, 2020, v. 2, p. 15-28.

BRIZUELA, B. M. Desenvolvimento matemático na criança: explorando notações. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRYANT, P.; NUNES, T. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

BUENO, R. Poemas Problemas. São Paulo: Editora do Brasil, 2012.

CÂNDIDO, P. T. Comunicação em Matemática. In: SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. (Orgs.) Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 15-28.

CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

CHISTÉ, B. S.; LEITE, C. D. P.; OLIVEIRA, L. P. Devir-criança da Matemática: experimentações em uma pesquisa com imagens e infâncias. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 53, p. 1141-1161, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a17

CONDÉ, M. L. L. As teias da razão: Wittgenstein e a crise da racionalidade moderna. Belo Horizonte: ARGVMENTVM, 2004. (Sciential, UFMG)

DAL'IGNA, M. C. Grupo focal na pesquisa em educação: passo a passo teórico-metodológico. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (Org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012. p. 195-217.

DEMO, P. Pesquisa e informação qualitativa. Campinas: Papirus, 2017.

FOUCAULT, M. A Arqueologia do Saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de novembro de 1970. Tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. 24. ed. São Paulo: Loyola, 2014.

MARCHI, R. C. O “ofício de aluno” e o “ofício da criança”: articulações entre a sociologia da educação e a sociologia da infância. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 23, n. 1, p. 183-202, 2010. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.13983

MORETTI, V. D.; SOUZA, N. M. M, Educação matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: princípios e práticas pedagógicas. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2015.

PARRA, C. Cálculo mental na escola primária. In: PARRA, C.; SAIZ, I. (Orgs.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 1996. p. 186-235.

SANDES, J. P. O desenho como representação do pensamento matemático da criança no início do processo de alfabetização. In: SMOLE, K. S.; MUNIZ, C. A (Orgs). A Matemática em sala de aula: reflexões e propostas para os anos iniciais do ensino fundamental. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 67-87.

SMOLE, K. S. Entre o pessoal e o formal: as crianças e suas muitas formas de resolver problemas. In: SMOLE, K. S.; MUNIZ, C. A (Orgs). A Matemática em sala de aula: reflexões e propostas para os anos iniciais do ensino fundamental. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 49-66.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. (Orgs.) Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 132.

SOMMER, L. H. A ordem do discurso escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.12, n.34, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100005

TEIXEIRA, L. R. M. As representações da escrita numérica: questões para pensar o ensino e a aprendizagem. In: MORO, M. L. F.; SOARES, M. T. C. (Orgs.). Desenhos, palavras e números: as marcas da matemática na escola. Curitiba: Editora UFPR, 2005. p. 19-40.

VEIGA-NETO, A. Foucault e a Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

VEIGA-NETO, A. Paradigmas? Cuidado com eles! In: COSTA, M. V. (Orgs.) et. al. Caminhos Investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 35-47.

VEIGA-NETO, A. Dicas... Revista Aulas (Dossiê Foucault e as Estéticas da Existência), Campinas, n. 7, 2010. p. 11-23.

WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.