Education Research: reflections on the discursive perspective

Main Article Content

Me. Giselle da Conceição Silva
https://orcid.org/0000-0001-8097-155X
Dr.ª Veronica Borges
https://orcid.org/0000-0002-0011-1769

Abstract

The purpose of this article is to discuss how we have used certain notions of a theoretical approach chosen to enlighten the objects of a research carried out during a Master's research in the area of Education. The main source for our work - carried out in dialogue with such theory - was the Portuguese translation of the book by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe entitled Hegemony and Socialist Strategy. This article presents some of the theoretical and strategic choices made during the aforementioned research work. Such choices follow the discursive field of a political theory, a theory about 'the' political: Laclau and Mouffe's Theory of Discourse. This study aims to highlight that fact that the focus given in the analysis of the discursivities/disputes on screen – our research objects – allowed us to find ways of exploring notions of the referred post-structuralist theory such as political space, articulation, demand, nodal point and hegemony.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SILVA, G. da C.; BORGES, V. . Education Research: reflections on the discursive perspective. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.22463.003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22463. Acesso em: 20 may. 2024.
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Me. Giselle da Conceição Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Master's Degree in Education from ProPEd/UERJ. She works as Pedagogue at the State University of Rio de Janeiro (UERJ). Her research is inserted in the curricular field, focusing on curricular policies for teacher education in a discursive perspective.

Dr.ª Veronica Borges, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Doutora em Educação pelo ProPEd/ UERJ com pós doutorado na Universidade de Lisboa. É Professora Associada na Universidade do Estado do Rio de Janeiro(UERJ) e também é professora na  Pós-graduação em Educação (ProPEd) da UERJ. Suas investigações no campo currículo focalizam  políticas curriculares para formação de professores em uma perspectiva discursiva.

References

DA CONCEIÇÃO, G.; BORGES, V. O discurso de mais prática para melhor formar o professor. Linguagens, Educação e Sociedade, [S. l.], v. 27, n. 54, p. 109-138, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3134. Acesso em: novembro de 2023.

GABRIEL, C. T. Discurso, demandas e fronteira: articulações teórico-metodológicas na análise de textos curriculares. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 55-67, jul./dez. 2013. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7438/4801 >. Acesso em: março de 2022.

LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e Estratégia Socialista: por uma política democrática radical. Tradução de Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr e Aécio Amaral – São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPQ, 2015. (Coleção Contrassensos).

LOPES, A. C. Políticas de currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, A. C., et al. (Orgs.). A Teoria do Discurso na Pesquisa em Educação. Recife: Editora UFPE, 2018, p. 133-167.

LOPES, A. C. Articulações de demandas educativas (im)possibilitadas pelo antagonismo ao “marxismo cultural”. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 109, p. 1-21, jul./ago., 2019. Disponível em: <https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/download/4881/2303/19895>. Acesso em: março de 2022.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. 1ª. Ed. 6ª. Reimpressão. São Paulo: Cortez, 2011.

MENDONÇA, D. Antagonismo como identificação política. Revista Brasileira de Ciência Política, nº9. Brasília, setembro - dezembro de 2012, pp. 205-228.

MENDONÇA, D. O Limite da Normatividade na Teoria Política de Ernesto Laclau. Lua Nova, São Paulo, n. 91, p.135-167, 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ln/a/B36tLYVLnzjVNYYCXq96w9J/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: maio de 2022.

MOUFFE, C. Identidade Democrática e Política Pluralista. In: MENDES, Candido (coordenador); SOARES, Luiz Eduardo (editor). Pluralismo Cultural, identidades e globalização. Rio de Janeiro: Record, 2001, p. 410-430.

RETAMOZO, M. Las demandas sociales y el estudio de los movimientos sociales. Cinta de Moebio: Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, Santiago,v. 35, p. 110-127, abr./jul., 2009. Disponível em: <https://www.moebio.uchile.cl/35/retamozo.html>. Acesso em: março de 2022.

SILVA, G. da C. As Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores de 2002, de 2015 e de 2019 e o discurso de mais prática para melhor formar o professor: uma abordagem pela Teoria do Discurso. 2022. 188f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. Disponível em: <http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18834>. Acesso em: novembro de 2023.