Pedagogical intervention with concrete and electronic games: the Quarto and the construction of elementary logical structures
Main Article Content
Abstract
Considering the need to analyze the effects of increasing exposure to technology on children's development and the construction of cognitive structures through rule games, the article presents data from an investigation that compared the use of the game Quarto in concrete and electronic modalities. Thirty-eight children between the ages of seven and ten took part, divided into three groups: experimental 1, who played Quarto in its electronic version; experimental 2, who played the same game in its concrete version; and control, who did not take part in the interventions. To assess the effects of the interventions, the groups were given pre- and post-tests, using three operant tests: number conservation, class inclusion and seriation. The results showed advances in cognitive structuring compared to the control group, but no significant differences between the two experimental groups. Reflections on interventions using games are presented.
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ANDRADE, M. A. A. de. Uso de jogos digitais no processo de alfabetização: possibilidades de avanços nos níveis de escrita. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) – Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/31856 Acesso em: 13 de setembro de 2021.
BRENELLI, R. P. O jogo como espaço para pensar: a construção de noções lógicas e aritméticas. Campinas: Papirus, 1996.
BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. In: Kishimoto, TM (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira, 1998.
CAMPBELL, D. T.; STANLEY, J. C. Delineamentos experimentais e quase-experimentais de pesquisa. Tradução de Renato Alberto T. Di Dio. São Paulo: EPU, 1979.
CARNEIRO, E. L. Jogos eletrônicos como artefatos para construção de conceitos científicos em geografia. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade La Salle, Canoas, 2019. Disponível em: https://svr-net20.unilasalle.edu.br/handle/11690/1148 Acesso em: 16 de março de 2021.
DALFRÉ, A. P. de. P. As relações entre abstração reflexiva e condutas de escolares no jogo Hora do Rush. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2013. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/918063 Acesso em: 20 de setembro de 2022.
DESMURGET, M. A fábrica de cretinos digitais. Vestígio Editora, 2022.
DIAS, L. P. A construção do conhecimento em crianças com dificuldades em matemática, utilizando o jogo de regras Mancala. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP, Campinas. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/477148 Acesso em: 21 de outubro de 2018.
DONGDONG, L.; et. al. Effects of Digital Game Play Among Young Singaporean Gamers. Journal of Worlds Research, v. 5, n. 2, 2012. Disponível em: http://jvwresearch.org. Acesso em: 13 de mar. 2018
KERSCHER, R. Literacia: uma proposta de jogo digital educacional como auxílio no desenvolvimento do sistema alfabético de escrita. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação e novas tecnologias) - Centro Universitário Internacional Uninter, Curitiba, 2017. Disponível em: https://repositorio.uninter.com/bitstream/handle/1/87/Ricardo%20Kerscher.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 27 de novembro de 2021.
LEMOS, M. F. L. Características procedimentais de adultos e idosos que atingiram nível de desenvolvimento operatório formal em provas da escala de desenvolvimento do pensamento lógico (EDPL) e no jogo Quarto. 2015. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufes.br/items/53d8f4e7-63a0-4295-8b61-97d98964a80a Acesso em: 09 de setembro de 2023.
MACEDO, L de., PETTY, A. L. S., PASSOS, N. C. Aprender com jogos e situações problemas. Artes Médicas, 2000.
NASCIMENTO, M. C. do., CALSA, G. C. Tomada de consciência e fatores protetivos no jogo de regras Quarto: um estudo com idosos da Unati. Schème. v. 9, n. 1, p. 118 – 135, 2017. https://doi.org/10.36311/1984-1655.2017.v9n1.07.p118.
PETTY; A.L.; SOUZA, M.T.C. Guia do L.E.D.A.: oficinas de jogos, estudos e tematizações. São Paulo: Laboratório de Estudos sobre Desenvolvimento e Aprendizagem do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2021.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Trad. Álvaro Cabral e Christiano Monteiro Oiticica. 4 ed. Rio de Janeiro: LTC, 2015 [1945].
PIAGET, J. Abstração Reflexionante: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1977.
PIAGET, J.; INHELDER, B. A Gênese das Estruturas Lógicas Elementares. Tradução de Álvaro Cabral. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, [1959], 1975.
PIAGET, J; SZEMINSKA, A. A Gênese do Número na Criança. Tradução: Christiano Monteiro Oiticica. Rio de Janeiro: Zahar Editores, [1941], 1975.
RABIOGLIO, M. Exercitando o cálculo mental em jogos. In: BESSA, S. (orgs.). Processos de ensino e aprendizagem de matemática – formulações de professores e estudantes. Curitiba: Appris, 2020. p. 155-176.
RAMOS, K. Habilidades cognitivas e o uso de jogos digitais na escola: a percepção das crianças. Anais do IX Seminário Jogos Eletrônicos, Educação e Comunicação. UFSC. 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/7609008/Jogos_cognitivos_eletr%C3%B4nicos_na_escola_exerc%C3%ADcio_e_aprimoramento_dos_aspectos_cognitivos Acesso em: 20 de setembro de 2022.
ROSSETTI, C. B. et al. Desempenho operatório de crianças com queixas de desatenção e hiperatividade em jogos eletrônicos baseados em provas Piagetianas. Estudos de Psicologia. v. 31, n. 3, p. 377-386, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0103- 166x2014000300006.
SAUCE, B.; et. al. The impact of digital media on children’s intelligence while controlling for genetic diferences in cognition and socioeconomic background. Scientifc Reports. 12 , 7720, 2022. Disponível em : https://doi.org/10.1038/s41598-022-11341-2
SCAGLIA, A. J., et. al. Dos jogos tradicionais às técnicas corporais: um estudo a partir das relações entre jogo e cultura lúdica. Corpoconsciência, v. 24, n. 2, p. 187-207, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10780 Acesso em: 08 de setembro de 2020.
SINGER, D. G.; SINGER, J. L. Imaginação e jogos na era eletrônica. Artmed, 2007.
SILVA, M. J. C. As estratégias no jogo Quarto e suas relações com a resolução de problemas matemáticos. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2008. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/431506 Acesso em: 20 de fevereiro de 2019.
SILVA, T. O. da. Oficina de jogos em sala de aula: construção de um espaço para alunos com dificuldades de aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/65bb72e5-d1d4-4f33-aa2b-538e0444472b Acesso em: 02 de março de 2023.
SILVA, M. J. de C., BRENELLI, R. P. As relações entre as estratégias utilizadas no jogo de regras “Quarto” e a resolução de problemas de conteúdo matemático. Zetetike, v. 20, n. 2, p. 151–180, 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v20i38.8646615
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Menos tela mais saúde. Manual de Orientações Grupo de Trabalho Saúde na Era Digital. 2019. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_ __MenosTelas__MaisSaude.pdf Acesso em: 23 de julho de 2022.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Efeitos do tempo de tela em crianças e adolescentes serão avaliados em estudo pioneiro, nos Estados Unidos. 2018. Disponível em: https://www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/efeitos-do-tempo-de-tela-em-criancas-e-adolescentes-serao-avaliados-em-estudo-pioneiro-nos-estados-unidos/. Acesso em: 18 de março de 2020.
TIC KIDS ONLINE BRASIL. Pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil 2018. Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. https://cetic.br/pt/pesquisa/kids-online/indicadores/
WASSERMAN, S. Brincadeiras sérias na escola primária. Instituto Piaget, 1990.
ZAIA, L. L. A construção do real na criança: a função dos jogos e das brincadeiras. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas. v. 1, n. 1, 2008. DOI: https://doi.org/10.36311/1984-1655.2008.v1n1.p74-94.