The child, the literacy and the teaching practice in the “cadernos CEALE”: paths and bridges to the dialogical and discursive perspective

Main Article Content

Dr.ª Vanessa Cristina Girotto
https://orcid.org/0000-0003-2802-7240
Geisianne Fernandes
https://orcid.org/0009-0009-3620-8966
Mestranda Mônica Regina dos Santos
https://orcid.org/0000-0002-0796-5740

Abstract

This article focuses on discussions found in some of the volumes (Cadernos) of the Literacy and Lettering Collection (Coleção Alfabetização e Letramento), from the Center for Literacy, Reading and Writing - Ceale/UFMG. The research adopted a qualitative and documentary approach with emphasis on exploratory and informative reading (Salvador, 1978). Theoretical support was sought from authors such as Freire (1967,1987), Geraldi (1985),  Mortatti (2020), Smolka (1999), who, in Brazil, have based a dialogical and discursive perspective on literacy. It can be concluded that the volumes in the Literacy and Lettering Collection cover important theoretical and practical discussions in the field of literacy. Regarding the concepts of "child" and "teaching work", the documents in the Collection are aligned with the dialogical and discursive perspective. On the other hand, they mobilize the category of "literacy", which does not find support in the discussions developed according to a dialogical and discursive perspective of literacy.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
GIROTTO, V. C.; FERNANDES, G.; SANTOS, M. R. . dos . The child, the literacy and the teaching practice in the “cadernos CEALE”: paths and bridges to the dialogical and discursive perspective. Olhar de Professor, [S. l.], v. 27, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.27.23536.056. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/23536. Acesso em: 23 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Dossiê: Práticas de linguagem na infância: ensinar e aprender na perspectiva discursiva e enunciativa
Author Biographies

Dr.ª Vanessa Cristina Girotto, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR. Docente do Departamento de Ciências Humanas e Letras da Universidade Federal de Alfenas/MG (UNIFAL/MG), Brasil. Doutora em Educação (UFSCar, 2011). Coordenadora do grupo de pesquisa “Educateliê (CNPQ, 2019)”.

Geisianne Fernandes, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Pedagoga formada pela Universidade Federal de Alfenas/MG

Mestranda Mônica Regina dos Santos, Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT)

References

ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2 ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BARROS, M. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Editora Record, 2000.

CEALE. Alfabetização e Letramento. CEALE, Belo Horizonte, [2017]. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/alfabetizacao-e-letramento.html. Acesso em: 4 abr. 2022.

CEALE. O que é o Ceale. CEALE, Belo Horizonte, [2012]. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/pages/view/o-que-e-o-ceale.html. Acesso em: 7 abr. 2022.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

FRADE, I. C. A. da S. Métodos e didáticas de alfabetização: história, características e modos de fazer de professores: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale: FaE: UFMG, 2005. Disponível em:https://www.ceale.fae.ufmg.br/files/uploads/Col.%20Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20e%20Letramento/Col%20Alf.Let.%2008%20Metodos_didaticas_alfabetizacao.pdf. Acesso em: 12 mar. 2024.

FRADE, I. C. A. da S; SILVA, C. S. R. A organização do trabalho de alfabetização na escola e na sala de aula: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/files/uploads/Col.%20Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20e%20Letramento/Col%20Alf.Let.%2007%20Organizacao_trabalho.pdf. Acesso em: 12 mar. 2024

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. 2. ed. Cascavel: ASSOESTE, 1985.

GERALDI, J. W. Alfabetização e letramento: perguntas de um alfabetizado que lê. In: ZACCUR, E. (org.). Alfabetização e letramento. O que muda quando muda o nome? Rio de Janeiro: Rovelle, 2011. p. 13-32.

GERALDI, J. W. Paulo Freire: narrador e pensador. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 39, n. 83, p. 55-62, 2021. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/938. Acesso em: 10 fev. 2023.

GOMES, M. de F. C.; MONTEIRO, S. M. A aprendizagem e o ensino da linguagem escrita: caderno do professor. Belo Horizonte: Ceale: FaE: UFMG, 2005. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/files/uploads/Col.%20Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o%20e%20Letramento/Col%20Alf.Let.%2006%20Aprendizagem_ensino_linguagem_escrita.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.

MORTATTI, M. do R. L. Receita de ambrosia: peça didática. São Paulo: Ed. Unesp Digital, 2020.

SALVADOR, Â. D. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. 6. ed. Porto Alegre: Sulina, 1978.

SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 8. ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Ed. Unicamp, 1999.

SMOLKA, A. L. B. Relações de ensino e desenvolvimento humano: reflexões sobre as (trans)formações na atividade de (ensinar a) ler e escrever. Revista Brasileira de Alfabetização – ABAlf, Belo Horizonte, v. 1, n. 9, p. 12-28, jan./jun. 2019.