Passeio pela proposta original das Instalações de Jogo: espaços de criação simbólica desde e com a infância
Main Article Content
Abstract
Através do enquadramento de uma história textual e visual, este estudo baseia-se nas contribuições de autores como Aucouturier (2004), Winnicott (2006) e Tomasello (2007) para descrever a origem e o desenvolvimento, até aos dias de hoje, a partir da proposta original das Instalações de Jogo no contexto da creche de 0-6 anos. Esses “lugares simbólicos” (Ruiz de Velasco e Abad, 2019) ou espaços intersubjetivos como metáfora da vida relacional, configuram-se para favorecer a expressão do imaginário e a criação simbólica de infâncias acompanhadas de suas referências adultas. As Instalações de Jogo propõem objetos específicos oferecidos por meio de tríades em um “espaço total”, inspirado na estética da arte contemporânea, que se configura para se transformar como um espaço privilegiado que acolhe as manifestações da cultura infantil e a interpretação significativa dos processos compartilhados de desenvolvimento socioemocional, cognitivo e afetivo.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
ABAD, J. Iniciativas de Educación Artística a través del arte contemporáneo para la escuela infantil 3-6 años. Tesis Doctoral inédita. UCM, 2009.
ABAD, J.; RUIZ DE VELASCO, Á. Las Instalaciones de Juego. Una mirada retrospectiva. IN-FAN-CIA, Barcelona, nº 198, 6-10, 2023.
AUCOUTURIER, B. Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz. Barcelona: Graó, 2004.
GOLDSCHMIED, E. Educar en la escuela infantil. Barcelona: Octaedro, 2021.
MALAGUZZI, L. La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro, 2001.
RUIZ DE VELASCO, Á.; ABAD, J. El juego simbólico. Barcelona: Graó (2009).
RUIZ DE VELASCO, Á.; ABAD, J. El lugar del símbolo: el imaginario infantil en las Instalaciones de Juego. Barcelona: Graó, 2011.
RUIZ DE VELASCO, Á.; ABAD, J. Las Instalaciones de Juego como espacio intersubjetivo de relación. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, UCM, nº18, 1-10, 2023.
RUIZ DE VELASCO, Á.; ABAD, J. La atención conjunta en las Instalaciones de Juego. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, UCM, nº19, 2024.
TOMASELLO, M. Los orígenes culturales de la cognición humana. BB.AA.: Amorrortu, 2007.
WINNICOTT, D. W. Realidad y juego. Madrid: Gedisa, 2006.
WINNICOTT, D. W. Escritos de pediatría y psicoanálisis. Barcelona: Paidós, 2015.