Challenges for research in educational policy: reflections on models and approaches

Authors

  • Laélia Portela Moreira Universidade Estácio de Sá

Abstract

Abstract: Ongoing educational reforms carried out in Brazil and in other countries of Latin America and the Caribbean, with emphasis on the policies defined for the sector, have been widely debated in the Brazilian educational literature. Reflecting upon these reforms brings to the fore the dynamics of ensuing plans, projects and proposals, and places, at the center of discussion, several conceptual and methodological difficulties encountered by researchers in the field. This situation requires theoretical elaboration and methodological discussion of policy analysis based upon an investigation of the literature on the subject. This is the aim of this text, which deals with issues related to research in educational policy by positioning them in the broader context of educational research. The discussion is divided into two parts that address: (a) the challenges of policy analysis, its existing models and approaches, and of educational policy analysis; and (b) some methodological aspects of research into educational policy.

 

Keywords: Educational policy. Educational Research. Policy analysis.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Arretche, M. (2003.) “Dossiê agenda de pesquisa em políticas públicas”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, n. 51, p. 7-9.

Alves-Mazzotti, A. J. (2003). Impacto da pesquisa educacional sobre as práticas escolares”. In: Zago, N., Carvalho, M. P. de e Vilela, R. A. T. V. Itinerários de pesquisa: Perspectivas qualitativas em Sociologia da educação. RJ, DP&A, pp.33-48.

Ball, S. (2011). “Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais”. In: Ball, S. e Mainardes, J. (Orgs). Políticas educacionais: questões e dilemas. SP, Cortez , pp.78-99.

Ball, S. (2011b). “Sociologia das políticas educacionais e pesquisa crítico-social: uma revisão pessoal das políticas educacionais e da pesquisa em política educacional”. In: Ball, S. E Mainardes, J. (Orgs). Políticas educacionais: questões e dilemas. SP, Cortez, pp.21-53.

Ball, S. E Mainardes, J. (2011). “Introdução”. In: Ball, S. e Mainardes, J. (Orgs). Políticas educacionais: questões e dilemas. SP, Cortez, pp. 11-20.

Brandão, Z. (2001). “A dialética macro/micro na sociologia da educação”. Cadernos de Pesquisa, n. 113, pp. 153-165.

Brochier, C. (2006). “Algumas observações e proposições sobre a metodologia das pesquisas de sociologia empírica”. Pro-posições, v. 17, n. I (49), pp. 243-268, jan./abr.

Cavalcanti, P. A. (2007). Sistematizando e comparando os enfoque de avaliação e de análise de políticas públicas: uma contribuição para a área educacional. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação.

Dale, R. (2010). “A sociologia da educação e o Estado após a globalização”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, pp. 1099-1120, out./dez.

Faria, C. A. P. de. (2003 ). “Ideias, conhecimento e politicas públicas: um inventário sucinto das principais vertentes analíticas recentes”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v.18, n. 51, pp. 21-29, fev.

Faria, C. A. P. de. (2012). “Implementação: ainda o ‘elo perdido’ da análise de políticas públicas no Brasil”. Revista Debates, Porto Alegre, v. 6, n. 2, pp. 13-36, maio/ago.

Frey, Klaus. (2000). Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e políticas públicas, n. 21, p. 211-259.

Mainardes, J. (2009). Análise de politicas educacionais: breves considerações teórico-metodológicas”. Contrapontos, v. 9, n. 1, pp. 4-16, jan./abr.

Mainardes, J. (2006). “Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de politicas educacionais”. Educação e Sociedade, , v. 27, n. 97, pp. 47-69.

Mainardes, J. e Gandin, L. A. (2013) “A abordagem do ciclo de políticas como epistemetodologia: usos no Brasil e contribuições para a pesquisa sobre políticas educacionais”. In: Tello, C. e Almeida, M. L. P. de. (Orgs.) Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional. Campinas: Mercado das Letras, pp. 143-168.

Mainardes, J. e Stremel, S. Informações sobre a abordagem do ciclo de políticas. Disponível em: Informações sobre a abordagem do ciclo de políticas. Disponível em: <http://www.pitangui.uepg.br/gppepe/>. Acesso em maio de 2014.

Martins, A. M. (2013).“O campo das políticas públicas de educação: uma revisão de literatura”. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 56, pp. 276-299, set./dez.

Moreira, L. P. (2011). “Memória da pesquisa em Educação: Problemas de teoria e método em periódicos brasileiros”. Revista de Educação e Cultura Contemporânea, v. 8, n. 16. Disponível em: <http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/166/140>.

Moreira, L. P. (2007). Pedagogia e Educação: a construção de um campo científico. Tese. Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Passone, E. F. K. (2013). “Contribuições atuais sobre o estudo de políticas educacionais”. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 149, pp 596-613, maio/ago.

Pires, A. (2008). “Sobre algumas questões epistemológicas de uma metodologia geral para as ciências sociais”. In: Poupart, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, pp. 43-94.

Ricci, R. (2003). “Vinte anos de reformas educacionais”. Revista Iberoamericana de Educación, n. 31, p. 91-120, jan./abrISSN:1022-6508. Disponível em: http://www.rieoei.org/rie31a03.PDF. Acesso em abril 2014.

Souza, C. (2003). “ Estado do campo da pesquisa em políticas públicas no Brasil”. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 18, n. 51, pp. 15-20.

Souza, C. (2006). “C. Políticas públicas: uma revisão da literatura”. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, pp. 20-45, jul./dez.

Sabatier, P. A. (2007). Theories of the policy process. Boulder, CO: Westview Press.

Serafim, M. P e Dias, R. D. B. (2012). “Análise de política: uma revisão da literatura”. Cadernos Gestão Social, 3, pp. 121-134, jan./jun.

Warde, M. (1990). “O papel da pesquisa na pós-graduação em educação”. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 73, pp. 67-75.

Published

2017-08-13

How to Cite

MOREIRA, L. P. Challenges for research in educational policy: reflections on models and approaches . Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 90–104, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10451. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artículos