The place of theory in educational policy research

Authors

  • Altair Alberto Fávero Universidade de Passo Fundo
  • Carina Tonieto Universidade de Passo Fundo

Abstract

Abstract: Our goal in this text is to discuss the place theory has occupied in educational policy research. Firstly, we present brief remarks about the concept of theory to signal implications and consequences of their presence / absence in educational policy research. Subsequently, we analyze the role of theory in educational studies, in order to score a critical and creative dimension. Thirdly, we present the consequences of withdrawal from theory and the weakening of the concepts of knowledge, considering teacher development and the formation of researchers. The argument we have developed is epistemologically anchored at the interface of a pluralistic and rationalist theoretical perspective taken in its critical-analytical epistemological positioning, besides the epistemological approach of complexity. Thus, we make use of robust and flexible concepts that allow us to understand, clarify and explain the proposed problem, that is, to seek a satisfactory answer to the question: What is the place and the importance of theory in educational policy research? In this way, we designed a theoretical analysis that seeks to explore complex and diverse interactions, considering the field in which such problems are located, namely the educational policies and their relationship to the research.

 

Keywords: Theory. Research. Epistemology. Educational policy.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ball, S. (2011). “Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais”. In: Ball, S.; Mainardes, J. (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. (pp. 78-99). São Paulo: Cortez.

Gatti, B, A. (2012). “A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios”. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação/RBPAE, v. 28, n. 1, pp. 13-34.

Bhaskar, R. (1993). Reclaiming reality: a critical introduction to contemporary Philosophy. Londres: Verso.

Campos, R. F. (2002). A reforma da formação inicial dos professores da educação básica nos anos 1990: desvelando as tessituras da proposta governamental. Florianópolis: UFSC. [Tese de doutorado].

Diógenes, E. M. N. (2014). “Análise das bases epistemológicas do campo teórico da política educacional”. Práxis Educativa, v. 9, n. 2, pp. 333-353.

Duayer, M.; Moraes, M. C. M. (1998). “História, estórias: morte do real ou derrota do pensamento”. Perspectiva, v. 16, n. 29, pp. 63-74.

Espinoza, O. (2009). “Reflexiones sobre los conceptos de “política”, políticas públicas y política educacional”. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 17, n. 8, pp. 1-13.

Ferreira, A. B. H. (1999). Novo Aurélio do Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Krawczyk, N. (2012). “A historicidade da pesquisa em política educacional: o caso do Brasil”. Jornal de Políticas Educacionais, n. 12, pp. 3-11.

Mainardes, J.; Ferreira, M. e Tello, C. (2011). “Análise de políticas: fundamentos e principais debates teórico-metodológicos”. In: Ball, S. J.; Mainardes, J. (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. (pp. 143-172). São Paulo: Cortez.

Moraes, M. C. M. (2003). “Recuo da Teoria”. In: Moraes, M. C. M. (Org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas educacionais. Rio de Janeiro: DP&A.

Moraes, M. C. M. (2009). “Indagações sobre o conhecimento no campo da educação”. In: Almeida, M. L. P.; Mendes, V. H. (Orgs.). Educação e racionalidade: questões de ontologia e método em educação. Campinas: Mercado de Letras.

Martins, A. M. (2011). “A pesquisa na área de política e gestão da educação básica: aspectos teóricos e metodológicos”. Educação e Realidade, v. 36, n. 2, pp. 379-393.

Paviani, J. (2013). Epistemologia prática. 2. ed. Caxias do Sul: EDUCS.

Perrenoud, P. (1999). Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas.

Popper, K. (1975a). Lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, Edusp.

Popper, K. (1975b). Conhecimento objetivo. São Paulo: Ed. Da Universidade de São Paulo.

Schön, D. (1997). “Formar professores como profissionais reflexivos”. In: Nóvoa, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote.

Schön, D. (1998). El profissional reflexivo: como piensan los profisionales cuando actúan. Barcelona: Paidós.

Shiroma, E. O. (2003). “O eufemismo da profissionalização”. In: Moraes, M. C. M. (Org.) Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas educacionais. Rio de Janeiro: DP&A.

Souza, A. R. (2014). “A pesquisa em políticas educacionais no Brasil: de que estamos tratando?”. Práxis Educativa, v. 9, n. 2, pp. 355-367.

Tardif, M. (2000). “Os saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério”. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, ANPed, n.13, pp. 5-24.

Tello, C. (2012a). “Las espistemologias de la política educativa en Latinoamérica: notas históricas y epistemológicas sobre el campo”. Espaço Pedagógico, v. 19, n. 2, pp. 282-299.

Tello, C. (2012b). “Las epistemologías de la política educativa: vigilancia y posicionamiento epistemológico del investigador en política educativa”. Práxis Educativa, v. 7, n. 1, pp. 53-68.

Tello, C. (2013). “La producción de conocimiento en política educacional: entre los nuevos modos de producción de conocimiento y el EEPE”. Diálogos Educacionais, v. 13, n. 39, pp. 749-770.

Tello, C.; Mainardes, J. (2012). “La posición epistemológica de los investigadores en Política Educativa: debates teóricos en torno a las perspectivas pos-estructuralista, neo-marxista y pluralista”. Archivos Analíticos de Políticas Educativas (EPAA), v. 20, n. 9, pp. 1-31.

Published

2017-08-14

How to Cite

FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. The place of theory in educational policy research. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 230–247, 2017. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/10460. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artículos