Education Policy as subject: literature review

Authors

  • Gregory Luis Rolim Rosa Universidade Federal do Paraná
  • Rose Meri Trojan Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5212/retepe.v.4.013

Abstract

Abstract: Research that takes as object of study the discipline Education Policy has gained more and more space in the field of research. With the purpose of presenting and emphasizing the importance of these studies, this paper, of descriptive character, based on a bibliographic survey in the Thesis and Dissertation Database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (known as BDTD), the Thematic Library of the Network of Theoretical and Epistemological Studies in Educational Policy (ReLePe), considering 35 works found, presents the range of research on the theme and characterizes them according to the focus of analysis. Considered a still recent and expanded theme from the decade of 2010, we concluded that the analysis on the subject of Education Policy and correlates has a diversity, with the majority focusing on the curricular structure of the subject (syllabus, timetable, bibliography, courses they contemplate). We also point out that this work intends to serve as a basis for analyzes that contemplate the discipline in its theoretical and epistemological aspects, enriching the debate on strengthening and consolidating the field of Education Policy.

 

Keywords: Education Policy Discipline. Studies on Education Policy. Field of Education Policy. Training of researchers in Education Policy. Research in Education Policy.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AZEVEDO, J. M. L. de. A educação como política pública. São Paulo: Autores Associados, 1997.

BONALS, L. P.; ARENS, A. G. L.; TRUJILO, A. R. P. La política educativa: un

componente necesario en la formación de docentes que investigan sobre su práctica. In:

ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA

EDUCATIVA, 1., 2015, Guarulhos. Anais […]. Guarulhos-SP: UNIFESP, 2015. p. 1-21.

BRUEL, A. L. de O. Políticas e legislação da educação básica no Brasil. Curitiba: Ibpex, 2010.

CARVALHO, E. J. G. de. Políticas públicas e gestão da educação no Brasil. Maringá: EDUEM, 2012.

COSTA, A. de C.; MURANAKA, M. A. S.; BORGHI, R. F. A contribuição da

disciplina PEB à formação de professores do ensino básico: estudo do caso das

licenciaturas em uma Universidade Estadual. In: ENCUENTRO

LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2015,

Guarulhos-SP. Anais […]. Guarulhos-SP: UNIFESP, 2015. p. 1-24.

CRISTOFOLI, M. S. O estudo da política educacional como componente curricular

dos cursos de formação de professores nas universidades públicas. Políticas

Educativas, Porto Alegre, v. 8, n. 2, p. 1-15, 2015.

CURY, C. R. J. Legislação educacional brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A,

ESQUISANI, R. S. S. Políticas, estrutura e gestão da educação básica: conteúdos para a formação de professores. Passo Fundo: UPF Editora, 2017.

FERRADA, D.; VILLENA, A.; DEL PINO, M. ¿Hay que formar a los docentes en políticas educativas? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 167, p. 254-279, jan./mar. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/198053144740

FLACH, S.; MASSON, G. A disciplina de Política Educacional em cursos de formação

de professores. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 15, n. 33, p. 181-199, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.22196/rp.v16i33.2850

FLACH, S.; MASSON, G. A disciplina de Política Educacional em cursos de formação

de professores. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE

POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2015, Guarulhos-SP. Anais […]. Guarulhos: UNIFESP,

a. p. 1-18.

FURTADO, B. C. Estrutura e Funcionamento do Ensino: a construção do saber em questão. 1994. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 1994.

GIOVINE, R. El oficio de enseñar política educativa: desplazamientos políticos y epistemológicos en los programas de formación docente universitaria en Argentina. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 451-476, jul./dez. 2016.

GOROSTIAGA, J. M. La formación de investigadores en el campo de la política educativa: una mirada regional. Revista de la Educación Superior, Cidade do México, v. 46, n. 183, p. 37-45, jul./set. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.06.001

GUIMARÃES-IOSIF, R. G.; LIMEIRA, L. C.; SANTOS, A. V. dos. O ensino de

Política e Gestão Educacional nos cursos de licenciatura. Práxis Educativa, Ponta

Grossa, v. 13, n. 1, p. 85-106, jan./abr. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i1.0005

KFOURI, S. F. Políticas educacionais: estruturas e sistemas. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

KRUM, M. C. Importância da disciplina de Estrutura e Funcionamento do Ensino nos cursos de formacao de professores de terceiro grau. 1993. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1993.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas,

estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MAINARDES, J.; STREMEL, S. Aspectos da formação do pesquisador em Política Educacional na Pós-Graduação no Brasil. In: CONGRESO LATINOAMERICANO Y CARIBEÑO DE CIENCIAS SOCIALES, 4., 2017, Salamanca-ES. Anais […]. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2017, p. 1-23.

MAINARDES, J. STREMEL, S. Aspectos da formação do pesquisador para o campo da Política Educacional na pós-graduação no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 40, p. 1-20, abr. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302019203826

MAINARDES, J.; STREMEL, S.; ROSA, G. L. R. A pesquisa sobre a disciplina

política educacional no Brasil: situação e perspectivas. Revista Brasileira de

Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 33, n. 2, p. 287-307, maio/ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.21573/vol33n22017.71495

MAINARDES, J.; STREMEL, S.; SOARES, S. T. Aspectos teórico-epistemológicos da pesquisa em Política Educacional no Brasil: mapeamento e reflexões. Movimento - Revista de Educação, Niterói, v. 5, n. 8, p. 43-74, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.22409/mov.v5i8.447

MANCEBO, M. E. La enseñanza de Política Educativa en Uruguay: ¿acumulación incipiente o rezago? Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-15, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/retepe.v.2.014

MARCOS, D. L. S. A formação do professor no centro debate: as trilhas e tramas da disciplina Estrutura e Funcionamento do Ensino Fundamental nos Cursos Normais. 2000. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

MARTIGNONI, L. La enseñanza de la política educativa en la formación docente el caso de la carrera de Geografía. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2015, Guarulhos. Anais […]. Guarulhos: UNIFESP, 2015. p. 1-13.

MARTINS, C. O que é política educacional. São Paulo: Brasiliense, 1993.

MÁS ROCHA, E.; LIZZIO, G.; GIMÉNEZ, P. Leer, escribir y producir conocimiento en un programa de política educacional. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 2, p. 1-15, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/retepe.v.2.004

MAZZA, D. Notas acerca da disciplina “Estrutura e Funcionamento da Educação Brasileira”. Educação: teoria e prática, Rio Claro, n. 2, p. 26-29, 1994.

MENDES, D. L. L. L. Estrutura e Funcionamento do Ensino e a Gestão Educacional: avaliação de disciplinas em cursos de Pedagogia e Licenciaturas na Universidade Federal do Ceará. 2011. 203 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.

MENDES, V. O estudo da política educacional nos cursos de licenciatura de uma instituição federal de ensino superior. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA EDUCATIVA, 1, 2015, Guarulhos. Anais […]. Guarulhos: UNIFESP, 2015. p. 1-21.

MENDES, V. O interesse pelo estudo da Política Educacional no processo de formação do professor. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Ponta Grossa, v. 3, p. 1-17, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/retepe.v.3.012

MIRANDA, E. ¿Investigadores y/o técnicos en política educativa? El dilema de origen. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 2, p. 430-450, jul./dez. 2016.

MOREIRA, L. P.; IULIANELLI, J. A. S. Formação docente e ensino de política educacional em instituições de educação superior do Rio de Janeiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 25, n. 97, p. 854-873, out/dez. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362017002500857

NEY, A. Política educacional: organização e estrutura da educação brasileira. Rio de Janeiro: WAK, 2008.

OLIVEIRA, M. N. Estrutura e Funcionamento do Ensino: a trajetória de uma disciplina. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 1., 2000, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2000. p. 325-326.

OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. Considerações sobre o papel da disciplina Estrutura e Funcionamento do Ensino na formação de professores. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 8., 1996, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 1996. p. 322.

PERÃO, G. M. M.; LIMA, M. F. A disciplina de Política Educacional em cursos de Pedagogia: um estudo preliminar. In: EDUCERE, 13., Curitiba. Anais […]. Curitiba: PUC/PR, 2017a. p. 1169-1183.

PERÃO, G. M. M.; LIMA, M. F. A disciplina de Política Educacional nos cursos de Pedagogia: um estudo preliminar. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, p. 1-14, 2017b. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/retepe.v.2.017

PRONKO, M. A. Desafios teórico-metodológicos para o ensino de políticas educacionais na perspectiva do materialismo histórico. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2015, Guarulhos. Anais […]. Guarulhos: UNIFESP, 2015. p. 1-17.

PRONKO, M. A. Desafios teórico-metodológicos para o ensino de políticas educacionais na perspectiva do materialismo histórico. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos em Política Educativa, Ponta Grossa, v. 1, n. 2, p. 1-17, jul./dez. 2016.

QUIANÉ, L. M. J.; LÓPEZ, V. M. S. El estudio de la política educativa en la maestria em educación básica de la universidad pedagógica nacional-México: un relato reflexivo y crítico desde sus origenes, diseño y operación. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2015, Guarulhos. Anais […]. Guarulhos: UNIFESP, 2015. p. 1-19.

ROMERO, S. A.; GARCÍA, M. G. Sentidos y desafíos de enseñar política educativa em la formación docente. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2015, Guarulhos. Anais […]. Guarulhos: UNIFESP, 2015. p. 1-15.

ROSA, G. L. R. A disciplina política educacional no Curso de Pedagogia e Licenciaturas da Universidade Estadual de Ponta Grossa. 2016. 70 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

ROSA, G. L. R. Estrutura e funcionamento do Ensino e Política Educacional: análise do espaço das disciplinas na Universidade Estadual de Ponta Grossa e suas relações com o objeto de estudo da Política Educacional. 2019. 284 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

SANTOS, P. S. M. B. dos. Guia prático da política educacional no Brasil: ações, planos, programas e impactos. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

SANTOS, E. O. dos.; DUBOCK, M. J. O.; SANTOS, S. M. M. Formação do professor (a): contribuições da disciplina Estrutura e Funcionamento do Ensino - relação entre universidade e escola básica, uma experiência na rede pública da microrregião de Feira de Santana Bahia. In: ENCUENTRO INTERNACIONAL POR LA UNIDAD DE LOS EDUCADORES, 7., 1999, Havana. Anais […]. Havana: Palacio de Convenciones de La Habana, 1999. p. 1-9.

SAVIANI, D. Análise crítica da organização escolar brasileira por meio das leis no 5.540/68 e 5.692/71. In: SAVIANI, D. (org.). Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1980. p. 133-155.

SHIROMA, E. O.; MORAES, M. C. M. de; EVANGELISTA, O. Política educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

SOUZA, A. R. de; GOUVEIA, A. B.; TAVARES, T. M. (Orgs.). Políticas educacionais: conceitos e debates. Curitiba: Appris, 2011.

STREMEL, S. A constituição do campo acadêmico da política educacional no Brasil. 2016. 312 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

STREMEL, S.; MAINARDES, J. A disciplina Política Educacional em Cursos de Pedagogia no Brasil: primeiras aproximações. Jornal de Políticas Educacionais, v. 9, p. 137-155, 2015a. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v9i17/18.41885

STREMEL, S.; MAINARDES, J. Reflexões iniciais sobre a disciplina política educacional em cursos de pedagogia no Brasil. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2015, Guarulhos. Anais [...]. Guarulhos: UNIFESP, 2015b. p. 1-25.

TELLO, C. La enseñanza de la Política Educativa y la formación de investigadores en el campo. Entre las matrices históricas y la episteme de época. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 24, n. 55, p. 125-151, jan./abr. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.29286/rep.v24i55.2169

VIEIRA, S. L. Educação Básica: política e gestão da escola. Brasília: Liber Livro, 2009.

VIEIRA, S. L.; ALBUQUERQUE, M. G. M. Política e planejamento educacional. Fortaleza: Demócrito Rocha, 2001.

VIEIRA, S. L.; FARIAS, I. M. S. de. Política educacional no Brasil: introdução histórica. Brasília: Líber Livro, 2007.

VISACOVSKY, N. (2015) ¿Cómo enseñar política educativa desde un bordaje interdisciplinar?. In: ENCUENTRO LATINOAMERICANO DE PROFESSORES DE POLÍTICA EDUCATIVA, 1., 2015, Guarulhos. Anais […]. Guarulhos: UNIFESP, 2015. p. 1-12.

Published

2019-07-02

How to Cite

ROSA, G. L. R.; TROJAN, R. M. Education Policy as subject: literature review. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, [S. l.], v. 4, p. 1–18, 2019. DOI: 10.5212/retepe.v.4.013. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/13807. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ensino de Política Educacional e formação de pesquisadores para o campo da Política Educacional