The theoretic debate on federalism and its influence in the field of Brazilian Education Policy
DOI:
https://doi.org/10.5212/retepe.v.9.23068.005Abstract
The aim of this article is to discuss the most renowned theorists who study the subject of federalism as an instrument for understanding its influences on the studies developed in the field of Education Policy by Graduate Programs in Education in Brazil. This is a literature review, state of the art, studies of a theoretical and/or bibliographical nature on federalism. It was concluded that, currently, the field of federalism studies maintains the (neo)institutionalist paradigm as an epistemological matrix, being essential to explain the functioning and results of public policies, especially after the innovations proposed by the 1988 Federal Constitution in relation to the Brazilian federative design. There is a predominance of international literature, especially North American Political Science, in national production on federalism, with an emphasis on research that analyzes public policies. Despite this influence, Brazilian authors have not only adapted foreign literature to analyze the national reality, but they have also sought to build original interpretative models. This has contributed to these authors being used as a theoretical reference for researchers in the field of Brazilian Education Policy.
Keywords: Educational Federalism. Education Policy. (Neo)institutionalism. Field. Meta-research.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamentodo trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
__________
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
2. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
__________
If the article is accepted for publication, copyright of this article will be vested in the The Journal of Theoretical and Epistemological Studies on Education Policy.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.