(Re) construindo conceitos e consensos: um olhar sobre a violência doméstica
Main Article Content
Abstract
O texto discute as tensões pelas quais passam as instituições sociais – família e escola – que enfrentam desafios a fim de definir o seu lugar no tempo-espaço que se deslocam sem parar e com intensidade crescente, algumas vezes parecendo que a ação anteceda à conceituação. Aborda, ainda, a família contemporânea, que longe de ser um fim em si, tornou-se uma instituição onde os direitos e os desejos subjetivos levam a melhor sobre as obrigações categóricas. Neste contexto, encontra-se o grande paradoxo pós-moralista: proliferam as associações de proteção a infância e ao adolescente seja pela sociedade civil ou pelos poderes públicos e, ao mesmo tempo, cresce a violência exercida contra os filhos. O debate em torno dessa questão recomenda a necessidade de que as associações/parcerias/projetos contemplem iniciativas capazes de melhorar as condições de vida das famílias, considerando-se que o investimento na educação é o melhor caminho para reduzir todo tipo de violência doméstica.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.