Violência nas Escolas: a Paraíba em Foco
Main Article Content
Abstract
O artigo enfoca a produção documental científica em relação às violências nas escolas paraibanas, refletindo sobre as implicações das ações implementadas nesse Estado. Para tanto, o autor atém-se à pesquisa da literatura científica produzida sobre o assunto na Paraíba (livros, relatórios, dissertações, artigos etc.). Na primeira parte, após ser definido o fenômeno, indicam-se os principais avanços na pesquisa brasileira sobre ele; na segunda parte, caracteriza-se a investigação paraibana (em termos de período, local, autoria, formato, objetivos, perspectivas teórico-metodológicas, resultados); na terceira, por fim, tal caracterização é analisada, tendo em conta a produção de âmbito nacional. Os resultados permitem concluir que a violência na escola adquiriu visibilidade entre pesquisadores e educadores interessados na temática em todo o Brasil. Isso também se verifica na Paraíba, principalmente a partir do final da década de 1990, mas esse processo ainda é inicial e merece análises mais profundas e extensivas.
Metrics
Article Details
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
a) Authors keep the copyrights and concede the right of its first publication to the magazine. The work piece must be simultaneously licensed on the Creative Commons Attribution License which allows the paper sharing, and preserves both the author identity and the right of first publication to this magazine.
b) Authors are authorized to assume additional contracts separately, to not-exclusively distribution of the paper version published in this magazine (e.g.: publish in institutional repository or as a book chapter), with the author identity recognition and its first publication in this magazine.
c) Authors are permitted and stimulated to publish and distribute their papers online (e.g.: in institutional repository or on their personal webpage), considering it can generate productive alterations, as well as increase the impact and the quotations of the published paper.
d) This journal provides public access to all its content, as this allows a greater visibility and reach of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project, a project that developed this system to improve the academic and public quality of the research, distributing OJS as well as other software to support the publication system of public access to academic sources.
e) The names and e-mail addresses on this site will be used exclusively for the purposes of the journal and are not available for other purposes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.