Secondary education national examination (enem), educational policy and formation proposal for the development of skills and competences

Main Article Content

Rubiana Brasilio Santa Bárbara
http://orcid.org/0000-0002-8674-438X
Maria Terezinha Bellanda Galuch
http://orcid.org/0000-0001-5154-9819
Vinícius Adriano de Freitas
https://orcid.org/0000-0002-4922-9565

Abstract

This work aims to understand the relationship between the Enem and the educational principles mobilized in the political sphere, through the analysis of the competences and skills required in the evaluation, considering the Critical Theory of Society as a parameter. The analysis shows that it is a way of meeting the interests of the globalized financial capital that exalts individualism in favor of maintaining the society that prevents the strengthening of the individual. The Enem, as an expression of Brazilian educational policy, corroborates a formative conception towards adjusting subjects to the wishes and values ​​of the current society, in which human development is not a priority, therefore, it participates in the crisis of formation.


 Keywords: Critical Theory of Society. Enem. Educational Policy.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
BRASILIO SANTA BÁRBARA, R.; BELLANDA GALUCH, M. T.; ADRIANO DE FREITAS, V. Secondary education national examination (enem), educational policy and formation proposal for the development of skills and competences. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–14, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15193.209209226782.0525. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15193. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Rubiana Brasilio Santa Bárbara, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá UEM). Professora no Departamento de Teoria e Prática na UEM. Graduada em Letras e Pedagogia, especialista em Psicopedagogia e Educação Especial. Professora do Plano Nacional de Formação de Professores (PARFOR) pela UEM e foi formadora do PACTO pela Alfabetização na Idade Certa pela UEM.

Maria Terezinha Bellanda Galuch, UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ

Graduada em Pedagogia, especialista em Metodologia do Ensino e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutora em Educação: História, Política, Sociedade
pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágio de Pós-doutorado no
Instituto de Psicologia da USP. É professora Associada da Universidade Estadual de Maringá.

Vinícius Adriano de Freitas, Rede Municipal de Ensino de Cianorte/PR

Mestre e Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduado em Pedagogia e em Filosofia (UEM), com habilitação em Gestão Educacional e Especialização em Filosofia: Teorias do Conhecimento (UEM). Pós-graduado (especialização) em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). É docente da Rede Municipal de Ensino da cidade de Cianorte/PR e Professor Assistente do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional de Cianorte (CRC).