Digital information and communication technologies as a pedagogical strategy: a look at the experience of a Pedagogy course in times of pandemic

Main Article Content

Samantha Dias de Lima
https://orcid.org/0000-0002-4597-5608
Melina Chassot Benincasa Meirelles
https://orcid.org/0000-0001-5365-185X

Abstract

This paper aims to share pedagogical strategies devised by a group of teachers attending the first term of a teaching course in Pedagogy at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS). It is an experience report addressing the reality of a recent course that, in March 2020, had to cancel its calendar due to Covid-19 pandemic. This caused the group to seek for a means to keep and strengthen the institutional and affective bonds between teachers and students. In order to do that, different pedagogical strategies supported by digital information and communication technologies, such as WhatsApp, Google Meet and Instagram, have been employed. The results have evidenced that acting fast and paying attention to the human essence of our students have both prevented them from quitting and/or applying for intermission, and kept their proximity to each other.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
DIAS DE LIMA, S.; CHASSOT BENINCASA MEIRELLES, M. Digital information and communication technologies as a pedagogical strategy: a look at the experience of a Pedagogy course in times of pandemic. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–7, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.15938.209209229540.0807. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15938. Acesso em: 23 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno Temático: Covid 19 - Educação em tempo de Pandemia (Volume 1)
Author Biographies

Samantha Dias de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Pós-Doutora em Educação (Unisinos). Doutora em Educação (Ufrgs), Mestre em Educação (Unisinos), Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (FAE-Isee), Especialista em Currículo e Educação Crítica Humanizadora e graduada em Pedagogia (Unisinos). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Farroupilha. É integrante dos Grupos de Pesquisa: Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (GIPEDI/Unisinos) e Grupo de Pesquisas em educação, sociedade e trabalho, na linha Formação de Professores (IFRS).

Melina Chassot Benincasa Meirelles, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Graduada em Pedagogia, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pesquisadora do Núcleo de Estudos em Políticas de Inclusão Escolar - NEPIE/UFRGS. `É professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Farroupilha. Possui experiência na área de Inclusão Escolar e Políticas Educacionais, com enfoque nos principais temas: atendimento educacional especializado; formação de professores; educação no contexto italiano, com ênfase na primeira infância e inclusão escolar.