Problematizing the paradigms for Teaching Theater to children in the Public Education Network of Santa Maria (RS)

Main Article Content

Diego de Medeiros Pereira
https://orcid.org/0000-0002-6655-0211
Mateus Junior Fazzioni
https://orcid.org/0000-0001-6457-655X
Ana Paula Gomes Marques
https://orcid.org/0000-0002-7176-6885

Abstract

In this article we present results of a research carried out from - “Pedagogical and theatrical practices developed with children in the public school system of Santa Maria (RS)” project, that is linked to the Theater Degree course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The main objective was to investigate, through data collection and using semi-structured interviews, the occurrence of artistic and pedagogical practices involving theatrical language in Santa Maria   public school system, as well as to observe where artistic languages take place in the school routine. In this context, the research tried to make a mapping of theater teaching and, then, generat reflections that can contribute to the qualification of the pedagogical-theatrical practices developed in schools. Authors such as: Pereira (2015), Nogueira (2015), Brazil; Marques (2014), Ferreira (2006) among others, subsidize the reflections and help to think about teaching theater in Basic Education.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
PEREIRA, D. de M.; JUNIOR FAZZIONI, M. .; MARQUES, A. P. G. Problematizing the paradigms for Teaching Theater to children in the Public Education Network of Santa Maria (RS). Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–23, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.25.16249.003. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16249. Acesso em: 27 dec. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Diego de Medeiros Pereira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutor em Teatro. Docente no Departamento de Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC),  no Mestrado Profissional em Artes (Prof-Artes) e no Programa de Pós-graduação em Teatro PPGT. Líder do Grupo de Estudos sobre Teatro e Infâncias (GETIs/CNPq). Diretor e produtor da Trupe da Alegria - grupo teatral formado por profissionais da Educação Infantil de Florianópolis (SC).. Ator, encenador e dançarino. 

Mateus Junior Fazzioni, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Teatro na Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Bolsista de Iniciação Científica (PIBIC/UFSM) do Grupo de Estudos sobre Teatro e Infâncias (GETIs/CNPq), durante os anos de 2017 e 2018. Atualmente atua como Bolsista de Iniciação Científica (FIPE/UFSM) no Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq/UFSM) e como performer pesquisador no Laboratório de Criação (LACRI/CNPq). Ator, Professor-Performer e Pesquisador. Tem interesses na área de Artes, com investigações a respeito do teatro, performance, processos criativos, processos colaborativos e processos artístico-pedagógicos.   

Ana Paula Gomes Marques, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Mestranda em Teatro pelo Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduada em Licenciatura em Teatro pela Universidade Federal de Santa Maria/RS e Artes Cênicas - Bacharelado em Interpretação Teatral pela Universidade Federal de Santa Maria/RS. Professora de Teatro e Atriz. 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.