Textual review as a form of reflective evaluation and interactive construction between teacher and student

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Jeize de Fátima Batista
https://orcid.org/0000-0003-1301-050X
Ana Cecília Teixeira Gonçalves
http://orcid.org/0000-0003-4262-4578
Maiara Taís Zydek
https://orcid.org/0000-0003-4233-7317
Emanuele Krewer
https://orcid.org/0000-0002-6613-2853

Abstract

The present work deals with the problem of textual evaluation from the perspective textual-interactive (RUIZ, 2001). After theoretical studies on the subject (FUZER, 2012; FUZER; WEBER, 2012; MENEGASSI, GASPAROTTO, 2013, 2016), the objective is to explain the importance and meaning of methodological strategies, such as guidance notes, notes, questions and comments, have in improving written production, since they represent a dialogical tool used between teacher and student in order to review and qualify the text. Through examples that are based on this perspective of evaluation, the relevance of the textual review is evidenced from this interactive bias. As a result of the research, because they are based on an interactive conception of language and on a procedural understanding of the text, they allow the student to get in touch with their production in a different way from the traditional correction, which makes them differentiated teaching methodologies.

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How to Cite
BATISTA, J. de F.; GONÇALVES, A. C. T.; ZYDEK, M. T.; KREWER, E. Textual review as a form of reflective evaluation and interactive construction between teacher and student. Olhar de Professor, [S. l.], v. 25, p. 1–17, 2022. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.24.16268.004. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16268. Acesso em: 27 dec. 2024.
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Artigos em fluxo contínuo
Author Biographies

Jeize de Fátima Batista, Universidade Federal da Fronteira Sul - campus de Cerro Largo - UFFS

Doutora em Letras. Professora de Língua Portuguesa e Linguística da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo, Rio Grande do Sul, Brasil.

Ana Cecília Teixeira Gonçalves, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Possui graduação no Curso de Licenciatura em Letras, Língua Portuguesa/Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria (2005), mestrado em Letras, área de concentração: Estudos da Linguagem (linha de pesquisa: discurso e aquisição), pela Universidade Federal de Santa Maria (2008), doutorado em Letras, área de concentração: Estudos da Linguagem (linha de pesquisa: linguagem e interação), pela Universidade Federal de Santa Maria (2015). Desde 2010, é professora do Curso de Letras Português e Espanhol, Licenciatura, da Universidade Federal da Fronteira Sul. Foi coordenadora do Programa Institucional de bolsas de iniciação à docência (PIBID), edital 2018. Realiza pesquisas nas seguintes áreas: Linguística Aplicada; Ensino e aprendizagem de Língua Portuguesa; Formação docente.

 

Maiara Taís Zydek, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Formada no Curso Normal - modalidade Ensino Médio. Atualmente, acadêmica do Curso de Letras - Português e Espanhol, pela Universidade Federal da Fronteira Sul.

Emanuele Krewer, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Licencianda do Curso de letras- Português e Espanhol da UFFS- Cerro Largo/ Participante do Pibid edital 2018.