Paulo Freire's present thoughts about technologies: digital and critical literacies

Main Article Content

Alan Ricardo Costa
https://orcid.org/0000-0001-8132-6202
André Firpo Beviláqua
Vanessa Ribas Fialho

Abstract

The present work, which has a qualitative approach, presents as primary aim is to debate Paulo Freire's current thoughts regarding digital technologies and their potentialities concerning educational practices. Fort this purpose, our specific objectives are the following: (1) to present a literature review regarding the concepts of “technology” and “technological praxis” in (and from) Freire's work; (2) to debate the concepts of "Digital Literacies" and "Critical Literacies", which make up the theoretical framework of this study; and (3) to present and analyze, in a qualitative slant, practical examples of activities and digital resources available on the Web and produced in the perspective of the Critical Literacies. The results indicate that critical teaching materials available online not only keep the Freirean legacy as a current topic, but they may also contribute significantly to a progressive-liberating education in the present.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
COSTA, A. R.; FIRPO BEVILÁQUA, A.; FIALHO, V. R. Paulo Freire’s present thoughts about technologies: digital and critical literacies. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–16, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16603.209209228763.0810. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16603. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno temático: A atualidade do Pensamento de Paulo Freire
Author Biographies

Alan Ricardo Costa, UNISC

Graduado em Letras - licenciatura em Espanhol e literaturas de língua espanhola, pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Especialista em Educação a Distância (EaD) e Tecnologias Educacionais, pelo Centro Universitário de Maringá (Unicesumar). Especialista em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Mestre em Linguística Aplicada, por meio do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Católica de Pelotas (UCPel), sob orientação do professor Vilson J. Leffa. Atualmente, é doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Atuou anteriormente como (a) professor substituto na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Cerro Largo-RS, em 2017 e 2018, (b) professor contratado no Centro Universitário Franciscano (UNIFRA), em 2014, e (c) docente na escola de idiomas Yázigi, no Coletivo de Educação Popular Práxis e no curso Pré-Universitário Popular Alternativa. Tem experiência nas áreas de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, e pesquisa os seguintes temas: (1) Ensino e aprendizagem de Espanhol como Língua Estrangeira (E/LE); (2) Formação de professores de línguas; (3) Internet e Educação a Distância (EaD); (4) Teorias do Pensamento Complexo, (5) LIBRAS e surdez.

André Firpo Beviláqua, Universidade Federal de Pelotas

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Mestre em Letras pela Universidade Católica de Pelotas.

Vanessa Ribas Fialho, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Letras pela Universidade Católica de Pelotas. Docente da Universidade Federal de Santa Maria.