Large-scale assessments and the intrinsic relationship with the curriculum

Main Article Content

Sonia Maria de Sousa Fabrício Neiva
Eliana Gonçalves da Silva Fonseca

Abstract

Abstract: The objective of this article is to reflect on large-scale evaluations as public policies and the relationship of these evaluations with the curriculum as a mechanism to strengthen the regulatory action of the State, based on the ideas advocated by neoliberalism. As a methodology, the argumentative approach of bibliographic character is used: Afonso (2009), Bonamino and Sousa (2012), Burbules and Torres (2004), Corazza (2005), Gimeno Sacristán (2013), Libâneo (2019), among others, support the study. In this perspective, curriculum and evaluation are not limited to the prescription of content or skills, nor to exams or tests at specific moments, as they go through an emancipatory education and unrelated to management aspects.


Keywords: Large scale assessments; Curriculum; Basic education, Quality.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
NEIVA, S. M. de S. F. .; FONSECA, E. G. da S. Large-scale assessments and the intrinsic relationship with the curriculum. Olhar de Professor, [S. l.], v. 23, p. 1–17, 2020. DOI: 10.5212/OlharProfr.v.23.2020.16811.209209229650.0903. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/16811. Acesso em: 22 nov. 2024.
Conference Proceedings Volume
Section
Caderno temático: Avaliação em larga escala no contexto da Educação Básica
Author Biographies

Sonia Maria de Sousa Fabrício Neiva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Licenciada em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestre em Educação pela Universidade de Brasília. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Docente Adjunta IV do curso de Pedagogia, da Universidade Federal do Tocantins em Arraias. Tem experiência na área de educação com ênfase em prática pedagógica, principalmente nos temas: avaliação educacional, avaliação da aprendizagem, currículo, formação de professores, políticas públicas em educação, tecnologias de informação e comunicação, trabalho pedagógico. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Políticas Públicas em Educação (GEPPE).

Eliana Gonçalves da Silva Fonseca, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Licenciada em História pela Faculdade Simonsen (RJ). Mestre em Educação pela Universidade de Uberaba (UNIUBE). Docente Substituta do curso de Pedagogia, da Universidade Federal do Tocantins em Arraias. Tem experiência na área de educação, na Educação Básica com ensino de história e no Ensino Superior com ênfase na prática pedagógica, principalmente: formação de professores, metodologia do ensino de história, história oral, políticas públicas em educação, tecnologias de informação e comunicação. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Políticas Públicas em Educação(GEPPE).